Debatt: ”Nya viktiga steg i klimatpolitiken”

Reduktionsplikten i kombination med fortsatt skattebefrielse för de klimatbättre bränslena kommer att driva ner utsläppen från bensin och diesel, skriver Sara Karlsson (S). FOTO: HÅKON MOSVOLD LARSEN

Reduktionsplikten i kombination med fortsatt skattebefrielse för de klimatbättre bränslena kommer att driva ner utsläppen från bensin och diesel, skriver Sara Karlsson (S). FOTO: HÅKON MOSVOLD LARSEN

Foto:

Övrigt2017-04-03 14:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen lämnade regeringen förslag till ett klimatpolitiskt ramverk, som bygger på en sju­partiöverenskommelse i riks­dagen. Det är en oerhört viktig reform för att styra upp samhällsplaneringen för att nå klimatmålen, och en oerhört viktig signal med bredden i överenskommelsen. Regeringen tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet är överens om att de svenska utsläppen ska ha minskat med 85 procent till 2045.

Vi vet att för att klara detta är en av de stora utmaningarna vi har för för svensk del utsläppen från trafiken, och där ­behöver fokus läggas. Vi har kraftigt ökat anslagen till järnvägsunderhåll och arbetar på olika sätt med åtgärder för att flytta över godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Men åtgärder behövs också för minskade utsläpp från den ­privata biltrafiken.

Regeringen presenterade den 16 mars förslag om ”bränslebytet”, en reduktionsplikt för bränsle­leverantörerna, som innebär en skyldighet att reducera utsläppen från bensin och diesel genom successivt ökande inblandning av biobränslen. Det i kombination med fortsatt skattebefrielse för de klimatbättre bränslena kommer att driva ner utsläppen från bensin och diesel. Detta är precis det branschen efterfrågat, långsiktiga besked som ger möjlighet till nödvändiga investeringar.

Och för en kort tid sedan, den 24/3, kom regeringens förslag till ”bonus malus”, för att styra nybilsförsäljningen mot miljöbättre bilar. En bonus för miljöbilar finansieras av en ­förhöjd fordonsskatt för törstiga bilar. Det ger ökade incitament som finansieras inom gruppen nybilsköpare i stället för hela skattekollektivet.

Det kommer att krävas ytterligare steg för att ta oss mot de långsiktiga klimatmålen. Men dessa förslag är mycket viktiga och kommer, tillsammans med regeringens övriga klimat­politik, att spela stor roll för att vi ska kunna nå våra klimatmål. Så tar vi ansvar för framtiden.

Sara Karlsson (S)

sörmländsk riksdagsledamot