Debatt: ”Regeringens flygskatt hotar Skavsta flygplats”

För att flyget ska bli miljövänligt behövs framför allt stora satsningar på förnybart flygbränsle, skriver Martina Hallström (C), Martina Johansson (C) med flera. FOTO: JENS ALVIN

För att flyget ska bli miljövänligt behövs framför allt stora satsningar på förnybart flygbränsle, skriver Martina Hallström (C), Martina Johansson (C) med flera. FOTO: JENS ALVIN

Foto:

Övrigt2017-04-03 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen meddelade nyligen att man kommer föreslå en nationell flygskatt i höstbudgeten. Det är helt fel väg att gå. En nationell flygskatt kommer att leda till stora skador på jobben och ekonomin. Flygbranschen räknar med färre jobb och lägre tillväxt.

Sörmland kommer att drabbas när antalet flygtimmar minskar på Skavsta flygplats. Det finns stor risk att lönsamheten för de lågprislinjer som trafikerar där minskar och på sikt leder till nedläggningar.

Skavsta flygplats är en viktig knutpunkt för den lokala och regionala utvecklingen i Sörmland, men också för hela Mälardalsregionen. Flygplatsen är också en viktig resurs utifrån ett internationellt tillgänglighets- och marknadsperspektiv.

Sedan ett tag driver Nyköpings kommun, Regionförbundet Sörmland och Stockholm Skavsta flygplats AB tillsammans satsningen Stockholm Skavsta flygplats – Södra porten till Stockholmsregionen. Tanken med denna satsning är att visa att Stockholm Skavsta flygplats på sikt är en lösning på flygplatskapaciteten i Stockholmsregionen.

Flygplatsen är också del av lösningen på Stockholmsregionens trafikutmaningar, inte minst när den planerade Ostlänken står klar.

Jobb kan också försvinna från besöksnäringen, som tappar kunder när det blir dyrare att flyga inom Sverige. I Sörmland kan flygskatten slå hårt mot besöksnäringen i Nyköping, Gnesta, Trosa och Oxelösund.

Men klimatet då? Faktum är att en nationell flygskatt inte minskar koldioxid-utsläppen. ”Det får inga konsekvenser för utsläppen på resor inom EU. Det leder bara till en omfördelning av utsläppen inom EU:s handelssystem”, har Konjunkturinstitutets forskningschef inom miljöekonomi slagit fast i Dagens Industri.

Centerpartiet vill i stället jobba för en internationell flygskatt, så reglerna blir likadana för alla länder. Då får skatten effekt på riktigt och blir inte bara en bricka i ett spel, där mindre flygutsläpp i Sverige äts upp av ökade utsläpp från tyska kolkraftverk.

För att flyget ska bli miljövänligt behövs framför allt stora satsningar på förnybart flygbränsle. Tekniken finns redan. Nyligen startade världens första kommersiella flyglinje som går på förnybara bränslen från skogsrester.

Som ett av EU:s skogrikaste länder borde det vara en självklarhet för Sverige att gå före i den utvecklingen. Då måste produktionen av biodrivmedel öka. Där borde regeringen lägga sitt fokus. Det ger fler svenska gröna jobb och kan hjälpa världen att ställa om.

Martina Hallström (C)

gruppledare, Nyköping

Martina Johansson (C)

gruppledare, Trosa

Håkan Ekstrand (C)

gruppledare, Gnesta

Bo Höglander (C)

gruppledare, Oxelösund