Debatt: ”Visselblåsare viktiga – även i Oxelösund”

I Oxelösund ville majoriteten inte ens utse en intern visselblåsarfunktion, långt mindre en extern, vilket alltså är det bästa för en opartisk hantering, skriver Bo Höglander (C).

I Oxelösund ville majoriteten inte ens utse en intern visselblåsarfunktion, långt mindre en extern, vilket alltså är det bästa för en opartisk hantering, skriver Bo Höglander (C).

Foto: Jansson Therése

Övrigt2019-01-15 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Visselblåsarfunktioner blir allt vanligare, både inom privat och offentlig verksamhet. Tipsen handlar inte sällan om bedrägerier och andra ekonomiska oegentligheter. Exempel på felaktiga upphandlingar förekommer också bland anmälningarna.

Om detta rapporterade Inköpsrådet de sista dagarna i fjol. Och på Offentliga Affärers nyhetswebb intervjuades i början av januari Karin Henriksson som tillsammans med en kollega driver WhistleB, ett av de företag som erbjuder visselblåsartjänster.

En visselblåsare är en person som symboliskt blåser i visselpipan när oegentligheter misstänkts eller upptäcks. På så sätt kan brott, fiffel och övertramp beivras och ansvariga ställas till svars. Allt till nytta för den drabbade organisationen och skattebetalarna/medborgarna (när det offentliga är inblandat).

På frågan om en sådan funktion bör vara intern eller extern hos en offentlig aktör som kommunen eller regionen svarar Karin Henriksson att det är viktigt att kunna bevara visselblåsarens anonymitet för att få in relevanta rapporter. Annars väljer många att inte vissla.

Med en extern tjänst kan man skydda visselblåsarens identitet, genom att separera visselblåsarkanalen från den offentliga aktörens IT-system, och genom att den externa aktören inte sparar IP-adresser eller metadata som kan koppla visselblåsaren till rapporten.

Karin Henriksson påpekar också att en extern tjänst även möjliggör en anonym dialog med visselblåsaren, vilket är viktigt för att få tilläggsinformation som kan behövas till en utredning. I ungefär hälften av de fall som WhistleB handlägger leder visselblåsarärenden till en fortsatt dialog med en anonym visselblåsare.

Behovet av att inrätta en visselblåsarfunktion i Oxelösunds kommun har lyfts av Allianspartierna, men tillbakavisats av S-V-majoriteten. De tycker att ”det räcker att gå till facket”. En häpnadsväckande inställning.

Det bör poängteras att de allra flesta tjänstemän och politiker för det mesta sköter sig väl i sina roller, även i Oxelösund. Men vi är bara människor och erfarenheten visar med all önskvärd tydlighet att felaktigheter och övertramp då och då begås. Jag väljer att inte ta upp några exempel här.

I sådana fall är en visselblåsare – en person som anonymt och utan risk för repressalier kan anmäla missförhållanden – en ovärderlig tillgång. Att bara gå till facket räcker inte. Facket kan till och med vara inblandat i de felaktigheter som framkommit.

I Oxelösund ville majoriteten inte ens utse en intern visselblåsarfunktion, långt mindre en extern, vilket alltså är det bästa för en opartisk hantering.

Det handlar ytterst om förtroendet för det politiska systemet och demokratin. Det berör i högsta grad också förvaltandet av våra gemensamma medel, en nog så viktig aspekt när vi vet att tuffa utmaningar stundar framöver i det offentliga Sverige.

En visselblåsarfunktion borde alltså omgående inrättas i Oxelösunds kommun.

Bo Höglander

gruppledare, Centerpartiet i Oxelösund