Skatt- eller bonus pÄ nya personbilar

Imorgon, 1 juli, införs ett nytt system för fordonsbeskattning och ett nytt bonussystem - Bonus-Malus. Bilhandlare har under vÄren registrerat fler bilar Àn vanligt för att kunderna ska slippa den nya skatten.

– Vi har sett ett enormt tryck under Ă„rets första halvĂ„r, antagligen handlar det om kunder som valt att tidigarelĂ€gga sitt bilköp av sĂ„dana bilar som efter 1 juli kommer fĂ„ förhöjd fordonsskatt, sĂ€ger Mattias Gustafsson, servicemarknadschef pĂ„ Söderbergs bil i Nyköping.

– Vi har sett ett enormt tryck under Ă„rets första halvĂ„r, antagligen handlar det om kunder som valt att tidigarelĂ€gga sitt bilköp av sĂ„dana bilar som efter 1 juli kommer fĂ„ förhöjd fordonsskatt, sĂ€ger Mattias Gustafsson, servicemarknadschef pĂ„ Söderbergs bil i Nyköping.

Foto:

Övrigt2018-03-22 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det nya systemet innebÀr en förhöjd fordonsskatt pÄ bilar med högt koldioxidutslÀpp (malus) medan de bilar som har lÄga koldioxidutslÀpp premieras med en bonus, dÀrav namnet Bonus-Malus, "bra-dÄligt" pÄ latin. Tanken med det nya systemet Àr att den höjda skatten för "malus-bilar" ska finansiera bonusen för bilarna med lÄga utslÀpp.

– Vi har sett ett enormt tryck under Ă„rets första halvĂ„r, antagligen handlar det om kunder som valt att tidigarelĂ€gga sitt bilköp av sĂ„dana bilar som efter 1 juli kommer fĂ„ förhöjd fordonsskatt, sĂ€ger Mattias Gustafsson, servicemarknadschef pĂ„ Söderbergs bil i Nyköping.

Tanken med det nya systemet Àr att uppmuntra till mer klimatsmarta val av bilar. Vid köp av bilar med ett koldioxidutslÀpp under 61g/km fÄr man en bonus i form av ett engÄngsbelopp pÄ mellan 10 000 och 60 000 kronor. För en helt eldriven bil med nollutslÀpp fÄr man maxbonusen pÄ 60 000 kronor och sedan minskar bonusen linjÀrt för varje gram koldioxid bilen slÀpper ut, ner till 10 000 kronor. I och med det nya systemet sÄ slopar man den femÄriga skattebefrielsen för miljöbilar och lÄter bonusen ersÀtta supermiljöbilspremien.

Den förhöjda skatten, malusen, pÄverkar bilar som slÀpper ut 95g koldioxid per kilometer eller mer och gÀller i tre Är. Det Àr endast nya personbilar av klass I och II, lÀtta bussar och lÀtta lastbilar som berörs av det nya systemet och för de bilar som redan rullar pÄ vÀgarna blir fordonsskatten oförÀndrad.

– Det hĂ€nder hela tiden att det kommer förĂ€ndringar i skattelagstiftningen sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur det hĂ€r kommer pĂ„verka bilförsĂ€ljningen framöver, sĂ€ger Mattias Gustafsson.

Även om det Ă€r svĂ„rt att sia i framtiden sĂ„ kan man konstatera att det under vĂ„ren registrerats fler bilar Ă€n vanligt. Mattias Gustafsson berĂ€ttar att nĂ€r det vanligtvis kommit en lastbil med nya bilar till Söderbergs bil, har det den senaste tiden kommit tre lastbilar.

– Det har registrerats betydligt fler bilar Ă€n vanligt och jag tror att vi har lyckats registrera de bilar som kunder har förhoppningar om att fĂ„ innan den 1 juli, sĂ€ger Niklas Bergström, sĂ€ljledare Söderbergs bil.

Bonus-Malus i punktform

Bonus-Malus trÀder i kraft 1:a juli 2018 och berör endast nya fordon som Àr pÄstÀllda i vÀgtrafikregistret frÄn och med samma datum.

Förhöjd fordonsskatt för bilar med koldioxidutslÀpp över 95g/km.

Den förhöjda skatten gÀller de första tre Ären.

Bilar med koldioxidutslÀpp under 61g/km premieras med en bonus.

Bonusen Àr ett engÄngsbelopp mellan 10 000 kr och 60 000.

För en bil med nollutslÀpp Àr bonusen 60 000 kr och sedan minskar den med 833 kr för varje utslÀppt gram, ned till det lÀgsta beloppet 10 000 kr för en bil med utslÀpp pÄ 60g/km.

Den femÄriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar tas bort för nya bilar.

Supermiljöbilspremien ersÀtts av bonusen.