MÊrsk kontrollerar i runda slÀngar en femtedel av den globala marknaden för containerfrakt, vilket gör bolaget till en bra indikator för vart det lutar i vÀrldshandeln.
Och MÊrsk bedömer nu att tillvÀxten globalt blir fortsatt svag, pÄ omkring 2 procent i Är.
ââDet finns fortfarande mĂ„nga orosmoln som vi mĂ„ste hantera, sĂ€ger MĂŠrsk-chefen Vincent Clerc till Bloomberg TV.
För Ärets första kvartal redovisar MÊrsk ett ras för rörelseresultatet pÄ 56 procent mot ett Är tidigare, ned till 3,97 miljarder dollar. Det var nÄgot högre Àn snittprognosen bland analytiker pÄ 3,55 miljarder, enligt Bloombergs sammanstÀllning av prognoser.
Fraktvolymerna föll dock med 9,4 procent under kvartalet, medan fraktpriserna dök nedÄt med 37 procent.
För helÄret rÀknar MÊrsk med att volymen av containertransporter sjunker med 2,5 procent och det underliggande rörelseresultatet för 2023 vÀntas landa pÄ 8-11 miljarder dollar, vilket Àr ungefÀr en fjÀrdedel av Ärsvinsten 2022.