NÀr Trafikverket tidigare veckan lade fram den nationella infrastrukturplanen för perioden 2022-2033 fanns allehanda satsningar runt om i landet, över 850 miljarder kronor. Det mesta gÄr till jÀrnvÀg, bland annat fortsatt utbyggnad av höghastighetsbanorna med fokus pÄ de första delstrÀckorna i anslutning till de tre storstÀderna, plus upprustning av malmbanan och byggstart av sista strÀckan pÄ Norrbotniabanan.
Nu kommenterar ansvarige ministern förslagen i allmÀnhet.
ââNu börjar den politiska processen, det kommer att bli Ă€ndringar, sĂ€ger han utan att avslöja vilka.
Höghastighetsbanorna ska byggas
Han betonar att alla tidigare planer ska fullföljas.
ââLagt kort ligger.
Han lyfter nÄgra större projekt, bland annat ska höghastighetsbanorna byggas för att öka kapaciteten.
Han lovar att Göteborgs flygplats Landvetter ska bli en hÄllplats pÄ strÀckan Göteborg-BorÄs.
ââDe som Ă€r emot höghastighetstĂ„gen Ă€r ocksĂ„ emot den hĂ€r strĂ€ckan, sĂ€ger Tomas Eneroth.
Har fÄtt vad de behöver
Trafikverket föreslÄr i sin plan att upprustningen av malmbanan och andra tÄgförbindelser i norra Norrlands inland bör kunna finansieras med lÄn i stÀllet för att plockas frÄn statsbudgeten. Men Tomas Eneroth Àr tveksam, Àven om han inte helt vill utesluta det. Han tycker att Trafikverket har fÄtt de pengar de behöver.
Men myndigheten pekar pÄ att resurserna för underhÄll av vÀgnÀtet inte rÀcker. VÀgarnas standard kommer att sjunka om inte politikerna skjuter till mer.
Tomas Eneroth sÀger inte emot:
ââDet kommer att finnas en underhĂ„llsskuld kvar, det Ă€r ingen tvekan om det.
Men han lovar att det inte ska bli sÀnkt hastighet pÄ vissa vÀgar, strÀckor dÀr mÀnniskor pendlar dagligen, nÄgot som varit pÄ tapeten och vÀckt protester senaste tiden. I stÀllet bör olycksrisken byggas bort med mittrÀcken eller andra trafiksÀkerhetsÄtgÀrder, enligt Eneroth.