Eneroth tveksam till lÄnefinansiering av jÀrnvÀg

Att lÄna till jÀrnvÀgsbyggen. Nja, tycker infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
–Det Ă€r inte vĂ„r utgĂ„ngspunkt, sĂ€ger han om Trafikverkets förslag.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommenterar Trafikverkets infrastrukturplan.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommenterar Trafikverkets infrastrukturplan.

Foto: Duygu Getiren/TT

Ekonomi2021-12-03 14:07

NÀr Trafikverket tidigare veckan lade fram den nationella infrastrukturplanen för perioden 2022-2033 fanns allehanda satsningar runt om i landet, över 850 miljarder kronor. Det mesta gÄr till jÀrnvÀg, bland annat fortsatt utbyggnad av höghastighetsbanorna med fokus pÄ de första delstrÀckorna i anslutning till de tre storstÀderna, plus upprustning av malmbanan och byggstart av sista strÀckan pÄ Norrbotniabanan.

Nu kommenterar ansvarige ministern förslagen i allmÀnhet.

– Nu börjar den politiska processen, det kommer att bli Ă€ndringar, sĂ€ger han utan att avslöja vilka.

Höghastighetsbanorna ska byggas

Han betonar att alla tidigare planer ska fullföljas.

– Lagt kort ligger.

Han lyfter nÄgra större projekt, bland annat ska höghastighetsbanorna byggas för att öka kapaciteten.

Han lovar att Göteborgs flygplats Landvetter ska bli en hÄllplats pÄ strÀckan Göteborg-BorÄs.

– De som Ă€r emot höghastighetstĂ„gen Ă€r ocksĂ„ emot den hĂ€r strĂ€ckan, sĂ€ger Tomas Eneroth.

Har fÄtt vad de behöver

Trafikverket föreslÄr i sin plan att upprustningen av malmbanan och andra tÄgförbindelser i norra Norrlands inland bör kunna finansieras med lÄn i stÀllet för att plockas frÄn statsbudgeten. Men Tomas Eneroth Àr tveksam, Àven om han inte helt vill utesluta det. Han tycker att Trafikverket har fÄtt de pengar de behöver.

Men myndigheten pekar pÄ att resurserna för underhÄll av vÀgnÀtet inte rÀcker. VÀgarnas standard kommer att sjunka om inte politikerna skjuter till mer.

Tomas Eneroth sÀger inte emot:

– Det kommer att finnas en underhĂ„llsskuld kvar, det Ă€r ingen tvekan om det.

Men han lovar att det inte ska bli sÀnkt hastighet pÄ vissa vÀgar, strÀckor dÀr mÀnniskor pendlar dagligen, nÄgot som varit pÄ tapeten och vÀckt protester senaste tiden. I stÀllet bör olycksrisken byggas bort med mittrÀcken eller andra trafiksÀkerhetsÄtgÀrder, enligt Eneroth.

Fakta: Trafikverkets plan

Sammanlagt 799 miljarder kronor innehĂ„ller den uppdaterade infrastrukturplanen, 2022 – 2033, i 2021 Ă„rs prisnivĂ„. Det Ă€r en ökning med 25 procent i fasta priser jĂ€mfört med föregĂ„ende plan 2018 – 2029.

Medlen fördelas enligt följande:

‱ 165 miljarder kronor ska avsĂ€ttas till vidmakthĂ„llande (drift, underhĂ„ll och reinvesteringar) av statliga jĂ€rnvĂ€gar.

‱ 197 miljarder kronor ska avsĂ€ttas till vidmakthĂ„llande av statliga vĂ€gar, inklusive bĂ€righet och tjĂ€lsĂ€kring samt statlig medfinansiering till enskilda vĂ€gar.

‱ 437 miljarder kronor ska anvĂ€ndas till utveckling av transportsystemet. Av dessa anger regeringen i direktivet att 107 miljarder kronor bör avsĂ€ttas till nya stambanor för höghastighetstĂ„g, och 42 miljarder kronor till lĂ€nsplanerna, som tas fram av regionerna och lĂ€mnas in separat.

OvanpÄ detta kommer 52 miljarder kronor som hÀmtas in frÄn bland annat trÀngselskatt och banavgifter.

OvanstÄende Àr Trafikverkets förslag. Beslut tas av regering nÀsta Är.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!