Flykten frÄn flyget - hon sadlade om

Bland den flygpersonal som förlorade jobbet pÄ grund av pandemin har en större andel Àn snittet valt att lÀmna yrket, och det finns en oro för att kompetensen inte kommer tillbaka. Marie Wirth Àr en av dem som valde att byta bana.

Marie Wirth blev uppsagd frÄn sitt jobb som flygvÀrdinna i början av pandemin. I dag utbildar hon sig till mÀklare.

Marie Wirth blev uppsagd frÄn sitt jobb som flygvÀrdinna i början av pandemin. I dag utbildar hon sig till mÀklare.

Foto: Erik Simander/TT

Ekonomi2021-07-20 05:30

Marie Wirth började arbeta som flygvÀrdinna för 20 Är sedan, men slutade nÀr hon fick barn. För fyra Är sedan tog hon Äterigen steget in i branschen. Men sÄ kom pandemin och hon blev permitterad och dÀrefter uppsagd.

– I början hoppades man hela tiden pĂ„ att det skulle komma i gĂ„ng, men sedan blev allt vĂ€rre och vĂ€rre och man började inse att det hĂ€r nog kommer att ta lite tid, sĂ€ger Marie Wirth.

Hon hade lÀnge funderat pÄ att bli mÀklare, men tre Är i skolbÀnken lockade inte lika mycket. NÀr hon hittade en uppdragsutbildning pÄ bara 1,5 Är och som garanterar arbete pÄ mÀklarbyrÄ nÀr hon Àr klar, hakade hon pÄ den.

– Jag hade tur och mötte en vĂ€ninna som arbetar som mĂ€klare och som berĂ€ttade för mig om utbildningen. NĂ€r man under den hĂ€r tiden bara gĂ„r hemma och inte fĂ„r trĂ€ffa nĂ„gon, dĂ„ tĂ€nkte jag att jag lika gĂ€rna kan plugga, sĂ€ger hon.

I dag arbetar hon deltid som mÀklarassistent vid sidan om studierna.

MÄnga har lÀmnat

Marie Wirth Àr inte ensam om att lÀmna flygbranschen. Flygindustrin drabbades hÄrt nÀr covid-19 spred sig över vÀrlden och under vÄren 2020 varslades flera tusen anstÀllda om uppsÀgning.

Under perioden mars 2020 till juni 2021 sökte strax över 1 000 uppsagda tjĂ€nstemĂ€n frĂ„n charter- och linjeflyg stöd hos TRR, tidigare TrygghetsrĂ„det. Bland dem har 484 personer fĂ„tt ett nytt arbete, men bara 38 av dem har Ă„tergĂ„tt till att arbeta inom flygbranschen.

– Det hĂ€r Ă€r en bransch som Ă€r oerhört drabbad av pandemin. Det vi ser Ă€r att flygbranschen under vĂ„ren har börjat Ă„teranstĂ€lla, men ocksĂ„ att en högre andel Ă€n snittet har valt att omskola sig, sĂ€ger Erica Sundberg, operativ chef pĂ„ TRR.

Av statistiken framgÄr att 15 procent av dem som arbetat som flygpersonal och sökt stöd hos TRR har börjat studera, och 80 procent har valt att skola om sig. Tittar man pÄ samtliga tjÀnstemÀn som sökt stöd hos TRR har 7 procent valt skolbÀnken framför arbete.

Det har ocksÄ gÄtt snabbare för flygpersonal att komma vidare och lösa sin situation, sÀger Erica Sundberg.

– Om vi tittar pĂ„ flygpersonalens omstĂ€llningstid, frĂ„n det att de kom till oss fram till att de hittat en lösning, har det tagit lite kortare tid i den hĂ€r branschen jĂ€mfört med andra branscher. Min bild Ă€r att de allra flesta tog tag i situationen vĂ€ldigt tidigt.

Tackade nej till att komma tillbaka

I takt med att restriktioner lÀttar och fler vaccineras har ocksÄ fler börjat resa igen. PÄ Arlanda flygplats ökade i juni antalet landningar för linje- och charterflyg med 135 procent jÀmfört med samma mÄnad föregÄende Är. I Göteborg ökade andelen landningar med 283 procent och fördubblades i Malmö, visar statistik frÄn Swedavia.

Inför sommaren fick Marie Wirth erbjudande om att komma tillbaka till arbetet som flygvÀrdinna. De flesta av hennes kollegor tackade ja.

– Men man vet ju inte vad som hĂ€nder till hösten. De tar alltid in extra personal under sommaren och alla kommer kanske inte att fĂ„ vara kvar. Risken Ă€r att om jag hade hoppat pĂ„ erbjudandet hade jag stĂ„tt utan arbete efter sommaren, sĂ€ger hon.

"Man undrar om kompetensen finns kvar"

Arbetsgivarorganisationen Transportföretagen Flyg har inte sjÀlva undersökt hur efterfrÄgan pÄ personal ser ut i branschen. Men det finns en oro för att kompetensen har försvunnit, sÀger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning.

– Om ett par mĂ„nader vet vi mycket bĂ€ttre hur situationen ser ut. Men nĂ€r efterfrĂ„gan kommer tillbaka stĂ€lls saker och ting pĂ„ sin spets. Man undrar om kompetensen som en gĂ„ng fanns tillgĂ€nglig finns kvar. Det hĂ€r Ă€r en farhĂ„ga som finns och som i försiktiga ordalag har bekrĂ€ftats av företagen, sĂ€ger han.

Det finns ocksĂ„ en oro pĂ„ lĂ„ng sikt – att fler vĂ€ljer bort utbildningar inom flygbranschen. Det gĂ€ller piloter och kabinpersonal men ocksĂ„ flygtekniker, som redan före pandemin var ett bristyrke.

– Vi har en bransch som tagit stryk det hĂ€r Ă„ret. Om man tittar runt hörnet och lite lĂ€ngre fram Ă€r vi rĂ€dda för att det ska verka avskrĂ€ckande för unga mĂ€nniskor som vill utbilda sig inom flyget. Vi tror att vi kommer att fĂ„ se en normalmarknad igen, och vi hoppas att fler tror likadant, sĂ€ger Caj Luoma.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!