Mark Zuckerbergs budskap till investerarna efter Metas delÄrsrapport pÄ onsdagskvÀllen var att 2023 kommer att bli effektiviseringarnas Är.
Fokus ska ligga pÄ att fixa problem i nÀrtid. NÄgra lager med mellanchefer ska skalas bort för att bolaget ska kunna fatta beslut snabbare och Metas ingenjörer ska anvÀnda mer AI för att effektivisera arbetet.
ââUtöver det blir det fler Ă„tgĂ€rder för att förbĂ€ttra vĂ„r produktivitet, vĂ„r snabbhet och vĂ„r kostnadsstruktur, sade Mark Zuckerberg pĂ„ en telefonkonferens med investerare, enligt Bloomberg.
VĂ€lkommet budskap
För marknaden var det ett vÀlkommet budskap jÀmfört med de han gett efter tidigare rapporter. DÄ har det mer handlat om bolagets satsning pÄ Metaverse.
Meta har plöjt ner miljarder i projektet, dÀr eventuell lönsamhet ligger lÄngt fram i tiden. NÄgot som mÄnga investerare sett med tveksamhet pÄ.
Aktien tar ett glÀdjeskutt nÀr börserna i New York öppnar pÄ torsdagen, och stiger med över 20 procent. Enligt Johan Nilke, teknikförvaltare pÄ Lannebo Fonder, beror marknadens optimism frÀmst pÄ lÄgt stÀllda förvÀntningar.
ââJust nu har vi ett positivt sentiment i marknaden. Det innebĂ€r att marknaden lĂ€ttare tolkar saker positivt eftersom börsen har gĂ„tt upp sedan Ă„rsskiftet och oron för recession och rĂ€ntehöjningar har minskat, sĂ€ger han.
Rasade under 2022
Att förvĂ€ntningarna var lĂ„gt stĂ€llda pĂ„ Meta beror ocksĂ„ pĂ„ att konkurrenten Snap dagen innan hade redovisat ett resultat som var sĂ€mre Ă€n vĂ€ntat. Ăven om ocksĂ„ Metas försĂ€ljning backade det fjĂ€rde kvartalet, till 32,2 miljarder dollar, sĂ„ hade analytikerna förvĂ€ntat sig att det skulle gĂ„ Ă€nnu sĂ€mre.
Annars var 2022 inte Metas Är. Liksom för mÄnga techbolag gick aktien uselt, ned 64 procent under Äret. Den för bolaget sÄ viktiga annonsmarknaden har vikt ner i takt med konjunkturen och bolaget har sagt upp 11 000 personer.
Samtidigt utmanas bolaget allt mer av bland annat Tiktok som lockar en yngre publik. Enligt Johan Nilke har Mark Zuckerberg fortfarande nÄgra spakar han kan dra i.
ââHan kan försöka pĂ„verka antalet anvĂ€ndare, hur lĂ€nge de stannar pĂ„ plattformen, hur mĂ„nga annonser de ser och vad annonserna kostar, sĂ€ger han.
Det gör aktiemarknaden nöjd
Enligt Nilke har antalet annonser som visas pÄ Metas tjÀnster ökat med 23 procent under perioden, samtidigt som priset har sÀnkts med 22 procent.
ââMark Zuckerberg har försökt göra det mesta han kan pĂ„ intĂ€ktssidan, men samtidigt vĂ€xer bolaget inte pĂ„ omsĂ€ttningssidan. DĂ„ har han i stĂ€llet fokuserat pĂ„ det som glĂ€djer aktiemarknaden, och det Ă€r att minska kostnaderna, sĂ€ger han.
Hittills har 2023 börjat bÀttre för bolaget, aktien har stigit med 27 procent sedan Ärsskiftet och dÀrmed hÀmtat hem en del av raset. Om onsdagens rusning i efterhandeln stÄr sig sÄ kommer aktien alltsÄ att ha repat sig ytterligare.
TillvÀxt efterfrÄgas
Nu vÀntar alltsÄ effektiviseringar och fler nedskÀrningar pÄ personalsidan skulle inte vara nÄgon större överraskning.
Men enligt Johan Nilke Àr den viktiga frÄgan framÄt inte hur mycket Meta kan spara utan hur bolaget ska fortsÀtta att vÀxa.
ââFör att hĂ„lla uppe vĂ€rderingen pĂ„ den hĂ€r typen av bolag sĂ„ mĂ„ste du ha tillvĂ€xt, annars Ă€ndrar det hela profilen pĂ„ bolaget. FrĂ„gan för Meta blir vad som Ă€r tillvĂ€xtdrivande framĂ„t, sĂ€ger han.