FörsÀljningsvolymen i detaljhandeln sjönk med 1,2 procent i februari jÀmfört med januari, enligt nya kalenderkorrigerade och sÀsongsrensade siffror frÄn Statistiska centralbyrÄn (SCB).
Bakslaget var tydligast för dagligvaruhandeln. De nya siffrorna bekrÀftar den trend man i dagligvaruhandeln sett i flera mÄnader, enligt Martin Andersson, nÀringspolitiskt ansvarig pÄ Svensk dagligvaruhandel.
ââKunderna Ă€ndrar sitt köpbeteende och köper fĂ€rre varor, vĂ€ljer billigare alternativ, byter butik och Ă€ndrar sina köpmönster, sĂ€ger han.
VÀrst för mindre butiker
Anpassningen till det nya kundbeteendet Àr extra tufft för mindre butiker, exempelvis pÄ glesbygden, enligt Andersson.
ââEn minskad försĂ€ljningsvolym Ă€r problematisk för alla men extra tufft för de mindre butikerna, sĂ€ger han.
Den bedömningen delas Àven av Rolf Karp, detaljhandelsanalytiker knuten till Aktiespararna.
ââMindre butiker inom dagligvaruhandeln kan komma att drabbas hĂ„rt av lĂ€gre lönsamhet, sĂ€ger han.
"EfterfrÄgan fullstÀndigt kollapsar"
JÀmfört med samma mÄnad förra Äret minskade detaljhandeln i februari med 9,4 procent. Och enligt Maria Mikkonen, chefsekonom pÄ svensk handel, ser man nu de "sÀmsta försÀljningssiffrorna pÄ över 30 Är".
ââVi ser att vĂ„r bransch nu genomgĂ„r den hĂ„rdaste prövningen pĂ„ flera decennier, efterfrĂ„gan fullkomligt kollapsar, sĂ€ger hon.
ââDet hĂ€r kommer utan tvekan att leda till kraftigt ökade konkurser och fler varsel.
SÀllanköpshandeln visar ett Ànnu större tapp, pÄ 10,9 procent jÀmfört med februari förra Äret.
ââSĂ„dana nedgĂ„ngar vi inte sett sedan den vĂ€rsta 90-talskrisen, sĂ€ger Mikkonen.
Inom denna sektor kommer konkurserna troligtvis ocksÄ att öka, enligt Rolf Karp.
ââDet Ă€r orovĂ€ckande siffror för handeln. NĂ€r det gĂ€ller sĂ€llanköp rĂ€knar jag med att vi kommer se fler reor under vĂ„ren, i kombination med fler konkurser, sĂ€ger han.
Magnus Ohlsson, mÄngÄrig detaljhandelsexpert som bland annat driver Detaljhandelspodden och bloggen Retailomania, framhÄller att flera sektorer inom sÀllanköpshandeln, vilka gynnades under pandemin, har en svÄr tid framför sig.
ââExempelvis outdoors- och friluftssektorn, delar av byggsektorn, med möbler och inredning. LikasĂ„ hemelektronik. Det finns ett mĂ€ttat behov hĂ€r, oaktat hushĂ„llens ekonomi och kortsiktiga prioriteringar, sĂ€ger han.
NödvÀndig nedgÄng
Samtidigt betonar Ohlsson att nedgÄngen Àr nödvÀndig för att tackla inflationen.
ââEtt av skĂ€len till den höga inflationen i dag Ă€r att konsumenter har accepterat att betala högre priser som en konsekvens av pandemin och kriget i Ukraina, sĂ€ger han.
Serien av bakslag för detaljhandeln har enligt SCB:s statistiker inneburit att detaljhandelns försÀljningsvolym nu Àr nere pÄ samma nivÄ som före pandemin.
RÀttad: En tidigare version innehöll en felaktighet om Systembolagets försÀljning.