Förhoppningen är att det bara blir några enstaka stoppdagar i produktionen i Sverige denna vecka, enligt Karin Hallstan, presschef på Scania.
– Vi har lyckats hålla emot länge, men på grund av utvecklingen i Sydostasien kan vi inte längre montera ihop hela lastbilar, säger hon.
"Inte vettigt att göra halvfärdiga lastbilar"
Sveriges Radio Ekot var först med att rapportera om Scanias produktionsstopp.
Det är i slutmonteringen i Södertälje som det saknas halvledare, bland annat för belysning och klimatanläggningar, enligt Hallstan.
– Det behövs så otroligt mycket elektronik i en lastbil, där halvledaren är en viktig del. Och vårt produktionssystem gör att det inte blir vettigt att göra halvfärdiga lastbilar, säger hon.
Produktionen av hytter och balkar i Luleå och Oskarshamn stoppas dock också, då Scania inte vill bygga upp ett onödigt stort lager av dessa delar.
– När slutmonteringen i Södertälje inte är igång pausar vi de övriga delarna också, säger Hallstan.
Det kommer även bli stoppdagar på produktionsanläggningar utomlands till följd av halvledarbristen, enligt Hallstan.
Effekten av stoppdagarna kommer bli svår att jobba ikapp. Scania räknar därför med att produktionsvolymen under resten av året påverkas negativt.
– Det går att kompensera lite i det globala systemet, men inte fullt ut. Så vi får ett litet produktionstapp. Men det är tillfälligt och vi hoppas snart vara uppe på banan igen, säger Hallstan.
Risk för nya problem i höst
Scania har cirka 9 000 anställda inom produktionen i Sverige.
– Alla kommer inte att omfattas, för vi har en del utvecklingsprojekt även inom produktion. Men den största delen av de anställda kommer att påverkas och de får gå hem och vara lediga helt enkelt.
Enligt Hallstan befarar Scania fortsatt global halvledarbrist åtminstone året ut, vilket kan leda till att det finns risk för nya produktionsproblem i höst.
– Vi fortsätter att ha en utmanande situation.
Hela den globala fordonsindustrin har under året brottats med halvledarbristen, som tvingat de flesta stora tillverkare av både bilar och lastbilar att i omgångar stänga ned eller minska produktion.
Aktien backar
Scania har dock med hjälp av flexibla medarbetare och ett nära samarbete med både leverantörer och kunder enligt Hallstan kunnat anpassa produktionen, vilket inneburit att det tidigare under året inte har behövts några stoppdagar på grund av halvledarbristen.
– Det har varit ett hårt arbete i många led. Men nu har det blivit så att det är lite för många halvledare som saknas, så vi måste göra den här tillfälliga taktminskningen.
Scaniaägaren Tratons aktie backar med 0,9 procent på en i övrigt positiv Stockholmsbörs efter rapporteringen om stoppdagarna. Hittills i år har dock Tratonaktien gått upp med över 12 procent, vilket kan jämföras med konkurrenten AB Volvos kursuppgång på drygt 7 procent under samma period.