Försäkringsbolaget Folksam har testat vanliga familjebilar och kom i början av oktober ut med en lista över säkra familjebilar av olika storlekar och modeller. Nu har Folksam gått vidare och kollat hur säkerheten är för barnen som sitter i baksätet i de säkra bilarna, berättar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
– I familjebilar sitter ju barnen oftast i baksätet. Vi har tittat på bilbälten och hur de fungerar, berättar han.
Bältesfinesser även i baksätet
Det två olika finesser på bilbältena som är aktuella, men som inte alltid finns i familjebilarnas baksäten, förklarar Ydenius. Trots att de är mycket säkra för dem som sitter fram.
Dels bältesförsträckaren, som drar till bältet i krockögonblicket så att det sitter tajt mot kroppen, dels bälteskraftbegränsaren, som gör det motsatta – släpper efter något mitt i krockförloppet.
– När man krockar bromsas bilen upp, och helst vill man att kroppen ska bromsas direkt samtidigt med bilen utan fördröjning. Men kraften i bromsningen får inte bli för hög, då kan det kan ge högre nackkrafter, och barn och äldre är mer känsliga i nacken.
Dessutom har Folksam tittat på den särskilda sidokrocksgardinen, en slags luftfylld gardin som faller ned från taket och skyddar huvudet vid sidokrockar, och bältespåminnare som larmar om någon sitter obältad i bilens baksäte. Dessutom har förekomsten av integrerade barnbilstolar i baksätet undersökts, men de är än så länge mycket ovanliga, enligt Anders Ydenius.
– Vi har undersökt 177 familjebilar som klassas som säkra, och betygssatt dem utifrån säkerheten i baksätet.
Betygsskalan går från ett till tre, där trean är de säkraste bilarna för baksätespassagerarna. Det visar sig att 120 av de undersökta bilar får högsta betyg. Men bara en, Volvo V90/S90 från 2016 och framåt, har alla säkerhetsfunktionerna inklusive den integrerade bilbarnstolen i baksätet. Därför har Volvon fått en extra stjärna av Folksam.
Högsta betyg
Anders Ydenius tycker att den som väljer en ny bil ska titta särskilt på de 120 bilarna med treor i betyg, om barn ska åka i baksätet. Några av dem har också låga utsläpp, och tolv av dem är rena elbilar.
– Alla de 177 bilarna är bra val, med ett bra vuxenskydd. Men det finns så många bra bilar att välja på med treor i betyg, med viktig säkerhet i baksätet.
Nu hoppas Folksam att fler biltillverkare ser mer till säkerheten även i baksätet, och gärna också siktar på den extra stjärnan.
– Vi ser en del brister, särskilt på sjusitsiga bilar i den bakre sittraden, säger Anders Ydenius.