Svenska företag ser ljust pÄ framtiden

Trots det osÀkra lÀget Àr en majoritet av svenska företag som Àr aktiva pÄ vÀrldsmarknaden fortsatt lönsamma och över hÀlften har siktet instÀllt pÄ nya investeringar, enligt en fÀrsk enkÀt. Kina och Hongkong Àr undantag. DÀr pekar det nedÄt vad gÀller det lokala affÀrsklimatet.

Svenska exportföretag ser ljust pÄ framtiden trots osÀkra tider, enligt en fÀrsk enkÀt. Arkivbild

Svenska exportföretag ser ljust pÄ framtiden trots osÀkra tider, enligt en fÀrsk enkÀt. Arkivbild

Foto: Arnulfo Franco/AP/TT

Ekonomi2022-08-31 10:22

TvÄ av tre företag tycker att det svenska varumÀrket Àr vÀrdefullt för affÀrerna och andelen företag som lyfter fram klimat- och miljöaspekter som en viktig faktor i kundernas köpbeslut har ökat till 40 procent, enligt undersökningen.

NÀstan 70 procent av deltagarna i enkÀten rapporterade god lönsamhet i fjol och en majoritet av företagen rÀknar med ökad omsÀttning pÄ tolv mÄnaders sikt.

EnkĂ€ten omfattar drygt 1 600 företag, som fĂ„tt frĂ„gor om det lokala affĂ€rsklimatet pĂ„ 22 av de viktigaste marknaderna för deras globala försĂ€ljning.

"Svenska företag har överlag en positiv syn pÄ affÀrsklimatet i de viktigaste marknaderna trots ett utmanande vÀrldslÀge med geopolitisk osÀkerhet, brist pÄ komponenter och ökade priser. De viktigaste framgÄngsfaktorerna för att lyckas i sina affÀrer Àr samarbete med kunder, kostnadseffektivitet och sÀljkompetens", skriver Jan Larsson, vd pÄ Business Sweden, i en kommentar.

"Svenska företag har en tydlig konkurrensfördel dÄ de erbjuder klimatsmarta och hÄllbara produkter, lösningar och tjÀnster. AffÀrsklimatet har stÀrkts pÄ de flesta marknaderna sedan förra Ärets undersökning vilket ger skÀl till försiktig optimism", tillÀgger han.

Förutom Business Sweden presenteras undersökningen – Global Business Climate Survey – av Swedish Chambers International (SCI).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!