Mats Eriksson, rutinerad vd för bÄtbranschens intresseorganisation Sweboat, beskriver 2023 som "otroligt osÀkert".
ââAlla undrar hur det ska gĂ„ med försĂ€ljningen. Hur mycket vĂ„gar man satsa och investera?
ââMen vi tror att bĂ„tfolket ger sig ut pĂ„ sjön igen, om Ă€n kanske lite Ă€ngsligt och avvaktande, sĂ€ger Mats Eriksson.
Under pandemin, nÀr man skulle hÄlla avstÄnd och inte Äkte utomlands, fick bÄtbranschen ett uppsving.
ââVi fick in mĂ„nga nya mĂ€nniskor, som bestĂ€mde sig för att vara hemma i Sverige, göra nĂ„got nytt och vara utomhus, beskriver Eriksson.
"Slow boating"
à r 2021 nÄddes en toppnotering med drygt 25 000 sÄlda, nya fritidsbÄtar.
Förra Ärets bÄtsÀsong pÄverkades av höga brÀnslepriser.
ââDĂ„ körde man kortare strĂ€ckor, och lite lĂ„ngsammare, sĂ€ger Mats Eriksson, och hĂ€nvisar till rapporter frĂ„n gĂ€sthamnar och bĂ„tmackar.
PĂ„ mĂ€ssan hörs begreppet "slow boating" â bra för bĂ„de plĂ„nboken och miljön.
Göran Blomqvist, delÀgare i Orust Marin, gör ungefÀr samma lÀgesbedömning som Sweboat.
ââAlla pratar om sin el, och om sina rĂ€ntehöjningar. Men det Ă€r dyrt att resa utomlands.
ââJag tror att det blir ett normalt Ă„r för branschen, som 2019 före covid. Vi ser de tendenserna nu. Folk ringer och Ă€r intresserade, sĂ€ger Göran Blomqvist.
Giftfri bottenfÀrg
PÄ mÀssans branschdag passade Sweboat pÄ att dela ut sitt Ärliga miljöpris. Det gick till en giftfri bÄtbottenfÀrg.
ââSuperviktigt, sĂ€ger Mats Eriksson.
ââNu börjar det Ă€ntligen finns sĂ„dana fĂ€rger, som fungerar. Det har tagit tid. FĂ€rgen mĂ„ste ju klara sin uppgift, att ta bort bevĂ€xning pĂ„ skrovet. Alternativet Ă€r att man Ă„ker runt med en bĂ„t som drar extra mycket brĂ€nsle, framhĂ„ller Mats Eriksson.