Pandemin ger hopp i oviss bÄtbransch

BĂ„tmĂ€ssan i Göteborg Ă€r tillbaka, för första gĂ„ngen sedan 2020. Branschens tankar inför sĂ€songen prĂ€glas av oviss förvĂ€ntan. Alla oroas av vĂ€rldslĂ€get, ekonomin och brĂ€nslepriser. Men man fĂ„r hopp – av pandemin, som lockade nya intresserade till bĂ„tlivet.

BÄtmÀssan i Göteborg öppnar för allmÀnheten pÄ lördagen. Fler Àn 300 olika farkoster visas upp. De flesta Àr motorbÄtar.

BÄtmÀssan i Göteborg öppnar för allmÀnheten pÄ lördagen. Fler Àn 300 olika farkoster visas upp. De flesta Àr motorbÄtar.

Foto: Thomas Johansson/TT

BĂ„tar2023-02-04 05:00

Mats Eriksson, rutinerad vd för bÄtbranschens intresseorganisation Sweboat, beskriver 2023 som "otroligt osÀkert".

– Alla undrar hur det ska gĂ„ med försĂ€ljningen. Hur mycket vĂ„gar man satsa och investera?

– Men vi tror att bĂ„tfolket ger sig ut pĂ„ sjön igen, om Ă€n kanske lite Ă€ngsligt och avvaktande, sĂ€ger Mats Eriksson.

Under pandemin, nÀr man skulle hÄlla avstÄnd och inte Äkte utomlands, fick bÄtbranschen ett uppsving.

– Vi fick in mĂ„nga nya mĂ€nniskor, som bestĂ€mde sig för att vara hemma i Sverige, göra nĂ„got nytt och vara utomhus, beskriver Eriksson.

"Slow boating"

År 2021 nĂ„ddes en toppnotering med drygt 25 000 sĂ„lda, nya fritidsbĂ„tar.

Förra Ärets bÄtsÀsong pÄverkades av höga brÀnslepriser.

– DĂ„ körde man kortare strĂ€ckor, och lite lĂ„ngsammare, sĂ€ger Mats Eriksson, och hĂ€nvisar till rapporter frĂ„n gĂ€sthamnar och bĂ„tmackar.

PĂ„ mĂ€ssan hörs begreppet "slow boating" – bra för bĂ„de plĂ„nboken och miljön.

Göran Blomqvist, delÀgare i Orust Marin, gör ungefÀr samma lÀgesbedömning som Sweboat.

– Alla pratar om sin el, och om sina rĂ€ntehöjningar. Men det Ă€r dyrt att resa utomlands.

– Jag tror att det blir ett normalt Ă„r för branschen, som 2019 före covid. Vi ser de tendenserna nu. Folk ringer och Ă€r intresserade, sĂ€ger Göran Blomqvist.

Giftfri bottenfÀrg

PÄ mÀssans branschdag passade Sweboat pÄ att dela ut sitt Ärliga miljöpris. Det gick till en giftfri bÄtbottenfÀrg.

– Superviktigt, sĂ€ger Mats Eriksson.

– Nu börjar det Ă€ntligen finns sĂ„dana fĂ€rger, som fungerar. Det har tagit tid. FĂ€rgen mĂ„ste ju klara sin uppgift, att ta bort bevĂ€xning pĂ„ skrovet. Alternativet Ă€r att man Ă„ker runt med en bĂ„t som drar extra mycket brĂ€nsle, framhĂ„ller Mats Eriksson.

Fakta: BÄtmÀssan i Göteborg

BĂ„tmĂ€ssan i Göteborg pĂ„gĂ„r 4–12 februari i Svenska mĂ€ssan.

BÄtmÀssan stÀlldes in pÄ grund av coronarestriktioner bÄde 2021 och 2022.

318 farkoster av olika typer visas av 200 utstÀllare pÄ Ärets mÀssa.

MotorbÄtarna Àr flest: 257 stycken.

Cirka 30 nya modeller visas för första gÄngen i Skandinavien.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!