Krismiljarder till flyget – med klimatkrav

SAS och Swedavia fÄr nya statliga miljarder för att hantera krisen. Men pengarna kommer med hÄrda klimatkrav.
–UtslĂ€ppen mĂ„ste minska vĂ€ldigt tydligt, och det snabbt, sĂ€ger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Nya statliga miljarder till SAS. Arkivbild.

Nya statliga miljarder till SAS. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-15 09:00

Regeringen föreslÄr ett kapitaltillskott med upp till fem miljarder kronor till SAS. Den danska regeringen har ocksÄ gÄtt med pÄ stöd, vilket enligt flygbolaget sjÀlvt innebÀr att rekapitaliseringen kommer att uppgÄ till totalt 12,5 miljarder kronor.

Som villkor för att ta del av pengarna stÀlls skarpa klimatkrav pÄ SAS, enligt Per Bolund.

– Flygets klimatutslĂ€pp mĂ„ste reduceras kraftigt. Vi har stĂ€llt krav pĂ„ att flyget blir hĂ„llbart och vi vet att det Ă€r det transportslag med mest miljöpĂ„verkan, sĂ€ger han och utvecklar:

– Bolaget mĂ„ste minska sina utslĂ€pp och det mĂ„ste göras tydligt och i linje med vad Parisavtalet krĂ€ver. UtslĂ€ppen mĂ„ste minska vĂ€ldigt tydligt och det snabbt.

Exakt hur det ska ske Ă€r dock inte klart – det ska avgöras i förhandlingar med andra storĂ€gare som den danska regeringen och WallenbergsfĂ€ren.

Kapitaltillskottet till SAS Àr inget regeringen ensamt kan besluta om utan krÀver ett bemyndigande frÄn riksdagen. Det kommer Àven prövas utifrÄn EU:s regelverk om statsstöd.

Ökar Ă€gandet?

NÀringsminister Ibrahim Baylan (S) vÀntar nu pÄ en rekapitaliseringsplan frÄn SAS, dÀr bolagets ledning och styrelse slÄr fast hur stort behovet av kapitaltillskott Àr. Först dÀrefter kan förhandlingarna med andra storÀgare och intressenter komma igÄng.

– Jag tror att det Ă€r viktigt att alla bidrar, sĂ€ger han och tillĂ€gger att det handlar om att alla tar ansvar och delar pĂ„ bördan.

Han kan inte utesluta att den svenska statens Àgande i SAS kommer att öka i och med kapitaltillskottet, men betonar att det avgörs av hur andra Àgare vÀljer att göra och hur förhandlingarna gÄr. Svenska staten Àr i dag SAS största Àgare, med 14,8 procent av aktierna. Den danska staten Àger 14,2 procent.

Dessutom rapporterar norska Dagens NÊringsliv att Norge som tidigare var en storÀgare i bolaget nu Àr involverad i diskussioner att tillföra ett miljardstöd till SAS. Stortinget ska ha kontaktats enligt tidningen och oppositionen stÀller sig positiv till att delta i stödprogrammet.

"VĂ€ldigt positivt"

I nulÀget Àr Wallenbergstiftelserna tredje största Àgare med 6,5 procent av aktierna.

– Vi tycker det Ă€r vĂ€ldigt positivt att svenska staten vill gĂ„ in och stöta kritisk svensk och skandinavisk infrastruktur i SAS, sĂ„ vi vĂ€lkomnar den intentionen, sĂ€ger Oscar Stege Unger, talesperson för Wallenbergstiftelserna.

Om Wallenbergarna kommer att delta i en förmodad nyemission svarar Oscar Stege Unger inte pÄ nu.

– NĂ€r det finns en rekapitaliseringsplan sĂ„ ska naturligtvis vi liksom alla intressenter fĂ„ en chans att ta stĂ€llning till den. Innan dess Ă€r det svĂ„rt att ta stĂ€llning, sĂ€ger han.

Han pÄpekar att han uttalar sig som Àgarrepresentant och inte som styrelserepresentant. Oscar Stege Unger sitter Àven i SAS styrelse.

PÄ Stockholmsbörsen steg aktien inledningsvis men uppgÄngen har dÀrefter mattats av under dagen.

RÀttelse: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om hur stort den svenska statens Àgande i SAS Àr.

Fakta: Största Àgarna i SAS
Största ÀgareAndel aktier, %
Svenska staten14,8
Danska staten14,2
Wallenbergstiftelserna6,5
Gerald Engström5
KĂ€lla: SAS
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!