TeknikbjÀssar stramar upp integritetsskydd

Efter ett drygt Är av pandemi och under press frÄn lagstiftningshot i bÄde EU och USA stramar teknikbjÀssar som Apple och Google upp integritetsskyddet i sina produkter.
–Detta Ă€r superviktigt, sĂ€ger Sam Heft-Luthy, produktchef inom sĂ€kerhets- och integritetsskydd pĂ„ Google.

Sam Heft-Luthy, produktansvarig inom sÀkerhets- och integritetsskydd pÄ Google. Arkivbild.

Sam Heft-Luthy, produktansvarig inom sÀkerhets- och integritetsskydd pÄ Google. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-05-29 07:29

Google har bland annat förenklat och förtydligat för anvĂ€ndare som vill stĂ€lla in automatisk utradering av historisk anvĂ€ndardata – nĂ„got som dessutom numera Ă€r en standardinstĂ€llning för nya anvĂ€ndare.

SökjÀtten skröt nyligen pÄ sin Ärliga sÄ kallade I/O-konferens Àven om att det nu med enkelt gÄr att snabbradera de senaste 15 minuternas Google-sökningar.

Ny integritetspanel

Till hösten utlovas dessutom en sÄ kallad integritetspanel, nÀr operativsystemet Android 12 lanseras. DÀr fÄr anvÀndaren en tidslinje som visar nÀr olika appar i mobilen har anvÀnt kameran, mikrofonen eller enhetens geografiska position.

Google Maps fÄr ocksÄ enklare integritetsinstÀllningar, bland annat med pÄminnelser till anvÀndare om att de har platshistorik aktiv och information om hur de stÀnger av den.

Googles senaste omgÄng uppdateringar kommer sedan mobil- och datortillverkaren Apple i slutet av april lanserade en ny version av sitt operativsystem, IOS 14.5. DÀr införde Iphonetillverkaren en grundinstÀllning som gör att anvÀndaren nu mÄste ge sitt explicita tillstÄnd för att appar ska fÄ samla in data frÄn mobilen.

Facebook gick i taket

Beslutet att blockera anvÀndardata har sedan IOS 14.5 kom visat sig vara populÀrt bland Apples kunder, vilket i sin tur har fÄtt det sociala nÀtverket Facebook och annonserande företag, som vill rikta sina reklamkampanjer med hjÀlp av anvÀndardata, att gÄ i taket.

TT: Vad Àr Googles position i denna frÄga? Kan detta bli nÄgot ni erbjuder i Android?

– Jag kan inte uttala mig om specifika konkurrenter eller bredare marknadsfrĂ„gor. Men jag kan sĂ€ga att i de produkter Google bygger för andra plattformar – för Windows eller IOS – dĂ€r sĂ€krar vi att vi följer de riktlinjer och villkor som gĂ€ller dĂ€r. SĂ„ nĂ€r vi slĂ€pper nya appar för IOS App Store kommer vi följa vad som gĂ€ller dĂ€r, sĂ€ger Sam Heft-Luthy.

– Jag kan inte heller uttala mig om hur vi kommer att vĂ€lja att göra nĂ€r det gĂ€ller framtiden för Android, tillĂ€gger han.

Avgörande för Google Ă€r enligt Heft-Luthy att anvĂ€ndarna förstĂ„r vilken information de delar med sig av och hur den utnyttjas – nĂ„got som kommer att framgĂ„ tydligare i den nya integritetspanel som Google lanserar nĂ€r de slĂ€pper Android 12 i höst.

– Detta Ă€r superviktigt för oss.

TT: Har du samma möjlighet att skydda dig frÄn datainsamling i en Android-telefon som i en IOS-telefon?

– Modellen de (Apple) har för att visa vad som hĂ€nder och för att ge anvĂ€ndaren kontrollverktyg och den modell som vi har Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt vĂ€ldigt snarlik, men i vissa avseenden vĂ€ldigt annorlunda ocksĂ„.

– Jag kan inte sĂ€ga om vi Ă€r lika bra, bĂ€ttre eller sĂ€mre. Jag kan inte berĂ€tta om detaljer i det jĂ€mförande vi gör internt. Men definitivt, vi vet vad som pĂ„gĂ„r runt omkring i vĂ€rlden, vi bygger för olika operativsystem och vi försöker förstĂ„ vad vi kan lĂ€ra oss frĂ„n vad de gör – och Ă€ven vad vi kan göra för att trycka pĂ„ för att fĂ„ dem att gĂ„ lite lĂ€ngre pĂ„ deras kant. Det Ă€r definitivt en del av processen.

Anonymiserar anvÀndardata

Under covid-19-pandemin har Google bland annat tagit fram sÄ kallade mobilitetsrapporter, dÀr det med hjÀlp av positionsdata frÄn mobilanvÀndare har gÄtt att studera resemönster nÀr ekonomier stÀngts ned av restriktioner.

Rapporterna har byggt pÄ en teknik som anonymiserar data frÄn anvÀndaren, men ÀndÄ visar hur den rör sig.

Google, som fÄr merparten av sina intÀkter frÄn annonstjÀnster, har i samarbete med Apple ocksÄ utvecklat smittspÄrningsteknik för Android- och IOS-telefoner i pandemin, som gör att myndigheter enklare kan smittspÄra med hjÀlp av Bluetooth, utan att röja information om enskilda anvÀndare.

TT: Hur passar det ihop med er affÀrsmodell?

– Det ingĂ„r i affĂ€rsmodellen för vĂ„rt operativsystem. Det Ă€r en grundlĂ€ggande konkurrensanalys i botten. Om det finns ett operativsystem som erbjuder smittspĂ„rning och det andra inte gör det, vilket vĂ€ljer du? sĂ€ger Heft-Luthy.

– Jag har aldrig kĂ€nt att det har varit svĂ„rt att motivera det vi gör pĂ„ integritetsomrĂ„det för kollegor som arbetar pĂ„ affĂ€rssidan. Folk förstĂ„r att detta arbete handlar om att bygga produkter som ska fungera i den sociala kontext vi verkar i.

Fakta: AnvÀndardata oljan i maskineriet

AnvĂ€ndardata frĂ„n datorn eller mobilen – som skapas nĂ€r du surfar, söker information, lĂ€ser nyheter, publicerar bilder och inlĂ€gg, streamar videofilmer eller anvĂ€nder karttjĂ€nster för att hitta dit du vill – Ă€r oljan i maskineriet för nĂ€tgiganter som Google och Facebook.

Googles annonsintĂ€kter – det de drar in pĂ„ de annonsverktyg de erbjuder till företag – summerades i fjol till 147 miljarder dollar. Det kan jĂ€mföras med cirka 30 miljarder för tio Ă„r sedan och 70 miljoner för 20 Ă„r sedan.

Facebooks annonsintÀkter i fjol uppgick samtidigt till drygt 84 miljarder dollar, frÄn knappt tvÄ miljarder för tio Är sedan.

KĂ€lla: Statista.com


Fakta: Google i korthet

Kalifornienbaserade Google har vuxit enormt sedan grundarna Larry Page och Sergey Brin utvecklade sin första sökmotor tillsammans 1996.

Bolaget, som ingÄr i Alphabetkoncernen, Àr inte bara vÀrldsledande nÀr det gÀller sökningar pÄ internet med sökmotorn Google. Det Àr Àven bland de absolut största nÀr det gÀller vilken sÄ kallad browser som anvÀnds vid surfning pÄ nÀtet med Google Chrome.

Bland koncernens största produkter finns Àven operativsystemet Android för mobiltelefoner, videoplattformen Youtube, mejltjÀnsten Gmail och karttjÀnsten Google Maps, den stora molntjÀnsten Google Drive och annonsverktyget Adsense.


Fakta: VÀrt tre gÄnger sÄ mycket som Sveriges BNP

Holdingbolaget Alphabet Inc, som Àger Google, Àr noterat pÄ Nasdaqbörsen i New York.

Under pandemiÄret 2020 ökade vÀrdet pÄ Alphabets aktie med 31 procent. Det har fortsatt uppÄt med ytterligare 34 procent i Är.

Alphabets börsvĂ€rdet summeras just nu till drygt 1 600 miljarder dollar (motsvarande 13 000 miljarder kronor). NĂ€timperiet Ă€r dĂ€rmed vĂ€rt ungefĂ€r tre gĂ„nger sĂ„ mycket som Sveriges bruttonationalprodukt (BNP) eller över 34 gĂ„nger sĂ„ mycket som telekomtillverkaren Ericsson och 30 gĂ„nger mer Ă€n AB Volvo.

De tio största Àgarna i Alphabet Àr:

Vanguard: 7,58 procent

Blackrock: 4,41 procent

Fidelity: 4,17 procent

State Street: 3,69 procent

T Rowe Price: 2,44 procent

Wellington: 1,88 procent

Norges Bank: 1,81procent

Geode Capital: 1,64 procent

Capital Research: 1,33 procent

MFS: 0,92 procent

KĂ€lla: Refinitiv

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!