Glassrekord: Åtta liter per svensk i fjol

Svenskarna fortsĂ€tter att vrĂ€ka i sig glass. I genomsnitt Ă€ter vi en halv liter mer glass per person Ă€n vi gjorde före pandemin – och vi Ă€ter dessutom lyxigare sorter.

Totalt Ät svenskarna 85 miljoner liter glass under 2021. Hur mycket som Äts av hundar framgÄr inte. Arkivbild.

Totalt Ät svenskarna 85 miljoner liter glass under 2021. Hur mycket som Äts av hundar framgÄr inte. Arkivbild.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Livsmedel2022-01-22 05:57

8,1 liter glass per person. Det Àr facit för svenskarnas genomsnittliga glasskonsumtion under 2021, enligt analysföretaget Nielsens statistik frÄn dagligvaruhandeln som glasstillverkaren Sia sammanstÀllt. Före pandemin, 2019, Ät vi i snitt 7,5 liter glass per person och Är.

Dan Bengtsson, marknadschef pÄ Sia, ser just pandemin som orsak till att varje svensk nu Àter ungefÀr en halvliter mer glass om Äret.

– Man Ă€r hemma mer och man köper hem mer glass till sin frys. Man konsumerar glass pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det ser man ocksĂ„ pĂ„ att flerpacksegmentet, dĂ€r man köper hem strutar och pinnar i ett flerpack, har vĂ€xt explosionsartat frĂ„n 2019 fram till i dag, sĂ€ger han.

Sol gör oss glassugna

Felix MĂŒntzing, försĂ€ljning- och marknadschef pĂ„ Triumf Glass, ser liknande förklaringar.

– Det Ă€r en ökad försĂ€ljning helt klart. Man kanske har glass oftare hemma i och med att man tillbringar mycket mer tid i hemmet nu. Men det har ocksĂ„ med vĂ€dret att göra. NĂ€r det Ă€r bra vĂ€der ser vi en stor ökning i försĂ€ljningen och vi fick Ă€ndĂ„ en ganska bra sommar förra Ă„ret, sĂ€ger han.

Glassmarknaden vĂ€xte med 2,8 procent vĂ€rdemĂ€ssigt under förra Ă„ret. Konsumtionen ökade mer blygsamt, med 0,1 procent. Dock skedde ökningen frĂ„n redan höga nivĂ„er – under 2020 ökade glasskonsumtionen med hela 8,4 procent.

Dyrare glass gÄr hem

Att marknadsvĂ€rdet ökade mer Ă€n försĂ€ljningen beror troligtvis pĂ„ att svenskarna blivit finsmakare. FörsĂ€ljningen av de dyrare glassarna, premiumglass, ökade med 93 procent hos Sia. Även konkurrenterna Triumf och GB ser en liknande trend.

– Det beror nog pĂ„ att man vill unna sig mer under kristider. NĂ€r det Ă€r stökigt sĂ„ tyr man sig till vardagslyxen, och dĂ„ Ă€r glass en sĂ„dan del, sĂ€ger Dan Bengtsson pĂ„ Sia.

FörsÀljningen av glass i flerpack ökade med 6,5 procent, nÄgot samtliga glasstillverkade tillskriver pandemins hemmasittande.

"Med mer tid hemma, vÀljer vi fortfarande att ta glasskiosken hem, sÄ flerpack ökar; pinnar och strutar i en och samma förpackning", skriver Sandhya Forselius, kommunikationsansvarig pÄ Unilever som Àger GB Glace, i ett mejl.

Fakta: Styckglassarna som sÄlde bÀst 2021

Sia Glass:

1) GlassbÄt

2) Sandwich

3) KnÀck

4) Mandel

5) Sötis

Triumf Glass:

1) Dumlestrut

2) Sitting Bull

3) Snickers

4) Salmiakki

5) Sandwich

GB Glace:

1) GB Sandwich

2) Tip Top

3) Piggelin

4) Magnum Mandel

5) Solero Exotic

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!