Flygskatten tas bort nÀsta sommar

Flygskatten tas bort frÄn och med den 1 juli 2025, meddelar regeringen och Sverigedemokraterna pÄ en presstrÀff.

Ett SAS-plan lyfter frÄn Arlanda med flygledartornet i förgrunden. Arkivbild.

Ett SAS-plan lyfter frÄn Arlanda med flygledartornet i förgrunden. Arkivbild.

Foto: Jonas Ektrömer/TT

Politik2024-09-03 14:47

Tidigare har partierna öppnat för en halvering av flygskatten per passagerare. Nu avskaffas den omdiskuterade skatten i stÀllet.

– Vi gör det för att frĂ€mja flygtrafiken i hela landet och dĂ€rmed förbĂ€ttra tillgĂ€ngligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sĂ€nkta biljettpriser, sĂ€ger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg pĂ„ presskonferensen.

Flygskatten infördes 2018 och har inneburit skatteintÀkter pÄ omkring 1,8 miljarder kronor om Äret.

Ett pÄslag

För en resenÀr har det inneburit ett pÄslag pÄ priset beroende pÄ hur lÄng resan Àr. Inom Europa har det handlat om 76 kronor utifrÄn Ärets skattesats, enligt Skatteverkets hemsida, medan resor till USA inneburit en skatt pÄ 315 kronor. För lÀnder som till exempel Thailand har det handlat om 504 kronor per passagerare.

Linda Lindberg sÀger pÄ presstrÀffen att det nu handlar om 82 kronor lÀgre biljettpris inom Sverige medan det handlar om omkring 325 kronor för resor till USA. FörÀndringen Àr tÀnkt att genomföras frÄn och med sommaren 2025.

– Vill man vĂ€rna förmĂ„gan att ha bra flygförbindelser och Sverige som hubb internationellt sĂ„ mĂ„ste man se till att inte diskriminera just den konkurrensfördel som Sverige kan ha. Det hĂ€r ligger bĂ„de i linje med lĂ„ngsiktig klimatpolitik och vĂ€rna det avlĂ„nga landets resmöjligheter, sĂ€ger statsminister Ulf Kristersson (M).

Flera remissinstanser har dock varit kritiska mot ett slopande av flygskatten och sÄgat idén. Förutom NaturvÄrdsverket har en rad forskare frÄn lÀrosÀten som Chalmers och KTH pÄpekat att EU:s system tÀcker mindre Àn hÀlften av svenskarnas flygutslÀpp.

PÄ en frÄga frÄn TT om det inte kommer att innebÀra att Sverige riskerar att missa klimatmÄlen, svarar Linda Lindberg:

– Vad det gĂ€ller vĂ„ra svenska klimatmĂ„l sĂ„ kommer det inte bli en jĂ€ttestor förĂ€ndring. VĂ„r ambition Ă€r att det hĂ€r kommer att öka antalet resenĂ€rer pĂ„ vĂ„ra flyg vilket i förlĂ€ngningen innebĂ€r mer flygtrafik. Det kommer pĂ„verka klimatutslĂ€ppen, men det Ă€r nĂ„got vi fĂ„r titta pĂ„ lĂ€ngre fram.

Extremt viktigt

Energi- och nÀringsminister Ebba Busch (KD) sÀger samtidigt att slopandet Àr extremt viktigt för svenskt nÀringsliv.

– Det hĂ€r Ă€r jĂ€tteviktigt för mĂ„nga företag och stora delar av nĂ€ringslivet — att vi kan behĂ„lla flyglinjer. Det Ă€r ocksĂ„ sĂ„ att det Ă€r en minoritet av lĂ€nder inom EU som har en flygskatt. Det ger Sverige en jĂ€ttetuff konkurrensnackdel, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!