Dataspelsbranschen slĂ€pper Ă„rligen Spelutvecklarindex â en rapport som sammanstĂ€ller det finansiella lĂ€get i branschen baserat pĂ„ Ă„rsrapporter.
à rets index, baserat pÄ 2019 Ärs siffror dÀr 442 bolag ingÄtt, visar likt 2018 pÄ ökad omsÀttning. Den hÀr gÄngen upp till 24,3 miljarder kronor frÄn föregÄende Ärs 19,2 miljarder.
ââ27 procents tillvĂ€xt, det Ă€r en sensation i vilken marknad som helst, men vi har haft det sĂ„ lĂ„ng tid att man nĂ€stan blivit van vid det, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck och tillĂ€gger att vĂ€rldsmarknaden i stort vĂ€xer runt 15 procent.
Vad Àr det dÄ som gör att Sverige har nÀstan dubbla tillvÀxten jÀmfört med den globala marknaden? Enligt StrömbÀck handlar det om kvalitet och experimentlusta frÄn bolagen, och helt enkelt att "vi lyckas göra bra spel", men ocksÄ ett tydligare fokus pÄ det finansiella.
ââVi har blivit bĂ€ttre pĂ„ business. Det har ocksĂ„ tillkommit fler börsnoterade företag.
Fler bolag, fler uppköp
Antalet spelföretag i landet fortsÀtter ocksÄ att öka. Enligt Spelutvecklarindex har 58 nya bolag tillkommit. Men det Àr inte enbart nya företag som syns i rapporten. Embracer group sticker ut med flera investeringar och förvÀrv och Àr nu landets nÀst största spelföretag sett till omsÀttning och det största sett till antalet anstÀllda.
TT: GÄr vi mot en bransch med fler stora företag eller fler mindre?
ââBĂ„de och skulle jag sĂ€ga. Det Ă€r bra att det Ă€r affĂ€rer, men vi ser ocksĂ„ att nya bolag tillkommer, dels genom de som inte har branschbakgrund sedan tidigare, men ocksĂ„ genom utlĂ€ndska investerare och erfarna utvecklare som startar eget, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck.
Enligt StrömbÀck brottas branschen dock fortsatt med problem kring kapitalförsörjningen, nÄgot som kan skapa problem framöver.
ââI konkurrentlĂ€nder finns det generösare incitament, med skatteavdrag och mjuka lĂ„n. Det Ă€r olika sĂ€tt som lĂ€nderna försöker locka till sig investeringar, det finns inte i Sverige. Det Ă€r synd, för dĂ„ gĂ„r vi miste om investeringar som kunde hamna hĂ€r som istĂ€llet hamnar i exempelvis Storbritannien eller Finland.
Coronaeffekten
Eftersom rapporten bygger pÄ Ärsredovisningar syns ingen pandemieffekt, men Europeiska spelutvecklarförbundet EGDF har frÄgat sina medlemmar om hur coronapandemin pÄverkat deras verksamhet. Av de 239 svarande företagen, en lÄg svarsfrekvens bland 5 000 europeiska speltillverkare, uppger 43 procent att pandemin försÀmrat affÀrerna, 38 procent uppger att den inte haft nÄgon effekt och 13 procent tycker att affÀrerna Àr bÀttre nu Àn tidigare.
StrömbÀck tror dock inte att pandemin kommer sakta ned tillvÀxttakten i nÀsta Ärs rapport.
ââDet finns inget som tyder pĂ„ att det kommer att vara sĂ€mre nĂ€r vi rĂ€knar ihop nĂ€sta Ă„rs siffror. Det vi sett hittills sĂ„ har corona gett ökad försĂ€ljning och vi har Google och Apple som satsar mer pĂ„ spel, samtidigt som vi har en ny Playstation och ny Xbox pĂ„ vĂ€g. Vi har ödet i vĂ„ra egna hĂ€nder. Kan vi inte fortsĂ€tta utvecklas kan vi inte skylla pĂ„ nĂ„gon annan.
14 av de 442 företagen i rapporten Àr börsnoterade. 4 av de 14 omsatte över en miljard kronor under 2019.