Ny rekordnivÄ för svenska spelföretag

Succén fortsÀtter för svenska spelbolag och Àven om det finns mindre moln pÄ horisonten tycks framtiden ge ökad tillvÀxt.
–Talangen har funnits lĂ€nge, nu har vi blivit bĂ€ttre pĂ„ att omsĂ€tta det i business, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Mojang, som tidigare i Är slÀppte "Minecraft dungeons", Àr det största svenska spelbolaget sett till omsÀttning.

Mojang, som tidigare i Är slÀppte "Minecraft dungeons", Àr det största svenska spelbolaget sett till omsÀttning.

Foto: Mojang/TT

Sverige2020-10-21 11:10

Dataspelsbranschen slĂ€pper Ă„rligen Spelutvecklarindex – en rapport som sammanstĂ€ller det finansiella lĂ€get i branschen baserat pĂ„ Ă„rsrapporter.

Årets index, baserat pĂ„ 2019 Ă„rs siffror dĂ€r 442 bolag ingĂ„tt, visar likt 2018 pĂ„ ökad omsĂ€ttning. Den hĂ€r gĂ„ngen upp till 24,3 miljarder kronor frĂ„n föregĂ„ende Ă„rs 19,2 miljarder.

– 27 procents tillvĂ€xt, det Ă€r en sensation i vilken marknad som helst, men vi har haft det sĂ„ lĂ„ng tid att man nĂ€stan blivit van vid det, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck och tillĂ€gger att vĂ€rldsmarknaden i stort vĂ€xer runt 15 procent.

Vad Àr det dÄ som gör att Sverige har nÀstan dubbla tillvÀxten jÀmfört med den globala marknaden? Enligt StrömbÀck handlar det om kvalitet och experimentlusta frÄn bolagen, och helt enkelt att "vi lyckas göra bra spel", men ocksÄ ett tydligare fokus pÄ det finansiella.

– Vi har blivit bĂ€ttre pĂ„ business. Det har ocksĂ„ tillkommit fler börsnoterade företag.

Fler bolag, fler uppköp

Antalet spelföretag i landet fortsÀtter ocksÄ att öka. Enligt Spelutvecklarindex har 58 nya bolag tillkommit. Men det Àr inte enbart nya företag som syns i rapporten. Embracer group sticker ut med flera investeringar och förvÀrv och Àr nu landets nÀst största spelföretag sett till omsÀttning och det största sett till antalet anstÀllda.

TT: GÄr vi mot en bransch med fler stora företag eller fler mindre?

– BĂ„de och skulle jag sĂ€ga. Det Ă€r bra att det Ă€r affĂ€rer, men vi ser ocksĂ„ att nya bolag tillkommer, dels genom de som inte har branschbakgrund sedan tidigare, men ocksĂ„ genom utlĂ€ndska investerare och erfarna utvecklare som startar eget, sĂ€ger Per StrömbĂ€ck.

Enligt StrömbÀck brottas branschen dock fortsatt med problem kring kapitalförsörjningen, nÄgot som kan skapa problem framöver.

– I konkurrentlĂ€nder finns det generösare incitament, med skatteavdrag och mjuka lĂ„n. Det Ă€r olika sĂ€tt som lĂ€nderna försöker locka till sig investeringar, det finns inte i Sverige. Det Ă€r synd, för dĂ„ gĂ„r vi miste om investeringar som kunde hamna hĂ€r som istĂ€llet hamnar i exempelvis Storbritannien eller Finland.

Coronaeffekten

Eftersom rapporten bygger pĂ„ Ă„rsredovisningar syns ingen pandemieffekt, men Europeiska spelutvecklarförbundet EGDF har frĂ„gat sina medlemmar om hur coronapandemin pĂ„verkat deras verksamhet. Av de 239 svarande företagen, en lĂ„g svarsfrekvens bland 5 000 europeiska speltillverkare, uppger 43 procent att pandemin försĂ€mrat affĂ€rerna, 38 procent uppger att den inte haft nĂ„gon effekt och 13 procent tycker att affĂ€rerna Ă€r bĂ€ttre nu Ă€n tidigare.

StrömbÀck tror dock inte att pandemin kommer sakta ned tillvÀxttakten i nÀsta Ärs rapport.

– Det finns inget som tyder pĂ„ att det kommer att vara sĂ€mre nĂ€r vi rĂ€knar ihop nĂ€sta Ă„rs siffror. Det vi sett hittills sĂ„ har corona gett ökad försĂ€ljning och vi har Google och Apple som satsar mer pĂ„ spel, samtidigt som vi har en ny Playstation och ny Xbox pĂ„ vĂ€g. Vi har ödet i vĂ„ra egna hĂ€nder. Kan vi inte fortsĂ€tta utvecklas kan vi inte skylla pĂ„ nĂ„gon annan.

14 av de 442 företagen i rapporten Àr börsnoterade. 4 av de 14 omsatte över en miljard kronor under 2019.

Fakta: Största svenska bolagen

OmsÀttning i miljoner kronor.

1. Mojang – 5 595

2. Embracer group – 5 249

3. King (Midasplayer) – 2 772

4. Stillfront group – 1 967

5. EA Digital illusions CE – 1 380

6. Paradox interactive (koncern) – 1 289

7. G5 entertainment – 1 233

8. Ubisoft entertainment Sweden (Massive) – 622

9. Starbreeze – 280

10. Star stable entertainment – 248

KĂ€lla: Dataspelsbranschens spelutvecklarindex 2020


Fakta: Bolagen med flest anstÀllda

1. Embracer group – 1 663

2. EA Digital illusions CE – 794

3. King (Midasplayer) – 718

4. G5 entertainment – 628

5. Ubisoft entertainment Sweden (Massive) – 590

6. Stillfront group – 491

7. Paradox interactive (koncern) – 453

8. Fatalist holdings AB (Avalanche) – 252

9. Goodbye Kansas holding AB – 178

10. Starbreeze – 127

KĂ€lla: Dataspelsbranschens spelutvecklarindex 2020

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!