AI vÀssar spelsuccén "Candy crush"

Svenska King fortsÀtter sin storsatsning pÄ AI. Bolagets robot har sett hur miljontals mÀnniskor spelar "Candy crush". Nu kan roboten sjÀlv spela, och ger information till skaparna om banorna.
–Vi ser faktiskt en ökning i kvalitet, sĂ€ger Kings teknikchef Steven Collins.

King storsatsar pÄ AI. Pressbild.

King storsatsar pÄ AI. Pressbild.

Foto: Claes Helander/King

Tech2023-10-28 11:08

Drygt tio Är efter slÀppet fortsÀtter "Candy crush" att vara en kassako för svenska King och dess amerikanska Àgare Activision Blizzard. Varje mÄnad loggar 238 miljoner spelare in för matcha godisar i pusselspelet.

Men trots att hisnande 15 000 banor producerats, finns det tusentals spelare som spĂ€nt vĂ€ntar pĂ„ nytt material.

– 2016 insĂ„g vi att skapandet av det hĂ€r innehĂ„llet, banorna, Ă€r nĂ„got av en flaskhals för oss. Vi ville i större utstrĂ€ckning dra nytta av AI-teknik för att hjĂ€lpa vĂ„ra bandesigners att förbĂ€ttra nivĂ„erna de skapar, sĂ€ger Steven Collins.

King samlar in mÀngder med data av sina spelare. Genom att trÀna sin AI pÄ spelarnas mönster har King byggt en robot som snabbt kan ge bandesigners data om hur bra banan Àr.

För lĂ€tt – eller omöjlig?

Det handlar inte om att roboten ska klara banan sĂ„ fort som möjligt – utan att klara den sĂ„ likt verklighetens spelare som möjligt.

– En data den ger Ă€r hur lĂ€tt eller svĂ„r banan Ă€r, vilket vanligtvis mĂ€ts genom hur mĂ„nga gĂ„nger man i genomsnitt mĂ„ste spela banan för att klara den. Vi tittar pĂ„ om banan Ă€r omöjlig att lösa – eller för lĂ€tt, sĂ€ger Collins.

En annan effekt – som King inte hade rĂ€knat med – Ă€r att banskaparna kan se hur AI-spelaren spelar.

– Det visade sig att det var ovĂ€ntat vĂ€rdefullt verktyg för bandesigners eftersom du faktiskt kan se hur spelarna spelar. Det Ă€r lite som att titta över axeln pĂ„ nĂ„gon, och du fĂ„r en kĂ€nsla för hur banan flyter.

Men alla spelare Àr inte lika, och i ökad utstrÀckning har roboten börjat justeras, sÄ att den kan spela som en nybörjare, en veteran, en tÀvlingsinriktad spelare och sÄ vidare. Tekniken anvÀnds ocksÄ för att guida spelare, inte olikt de rekommendationssystem som exempelvis Netflix och Spotify anvÀnder sig av.

– Vi anvĂ€nder AI i ökad utstrĂ€ckning för att försöka förvĂ€nta oss vad olika spelartyper kan tĂ€nkas vilja göra och göra det lĂ€ttare för dem att nĂ„ sakerna de tycker Ă€r roligast sĂ„ effektivt som möjligt, sĂ€ger han.

"Stor investering"

Förra Äret köpte King upp Stockholmsbaserade AI-företaget Peltarion, för att snabbt fÄ in kompetens.

– Vi har skapat ett kompetenscenter för AI i Stockholm och vi pĂ„ King har över 50 personer som sysslar specifikt med AI, och omkring 100 som generellt jobbar med AI. Det Ă€r en stor investering för oss, sĂ€ger han.

Alla pÄ King ska lÀra sig hur de kan dra nytta av AI i jobbet.

– Vi har rullat ut mĂ„nga pilotprojekt till olika delar av verksamheten och gett dem tillgĂ„ng till tekniken. Hundra procent av dem vill fortsĂ€tta att anvĂ€nda det efterĂ„t, folk Ă€r inte rĂ€dda, utan Ă€lskar den.

Det finns en diskussion i spelbranschen om AI kommer att ersÀtta arbetstillfÀllen. Men Collins tror att det snarare kommer att göra att det blir mindre trÄkiga arbetsuppgifter, och mer tid till kreativitet.

– Det rĂ„der ingen tvekan om att den som vĂ€njer sig vid den hĂ€r tekniken, Ă€r bekant och bekvĂ€m med den och anvĂ€nder i sitt dagliga jobb, kommer att vara mer konkurrenskraftig i framtiden, sĂ€ger han.

NÀr Microsofts uppköp av Activision Blizzard gÄr igenom fÄr King tillgÄng till den amerikanska teknikjÀttens satsningar pÄ AI och molntjÀnster. Redan nu sker kontakter mellan bolagen, avslöjar Collins.

– De har förmĂ„gor som vi absolut vill lĂ€ra oss av och dra nytta av, sĂ€ger han.

Fakta: "Candy crush"

Svenska Kings pusselspel "Candy crush saga" Àr vÀrldens mest nedladdade vardagsspel pÄ mobilen. Varje dag svajpar spelare motsvarande 3,5 varv runt jorden i spelet.

Kings medgrundare Sebastian Knutsson har uppskattat att företaget hade skapat uppemot 200 webblÀsarspel innan man fick till "Candy crush" som slÀpptes 2011, vilket i sin tur var ett av mÄnga "para ihop tre"-spel frÄn King.

Det var först nÀr spelet slÀpptes till Facebook i april 2012, med tillÀgget "saga", som den stora spridningen tog fart. I november samma Är slÀpptes det till mobil, först med tanken att det förmodligen skulle vara borta innan slutet pÄ 2013.

I dag har "Candy crush saga" 15 000 banor och hade förra Ă„ret laddats ned 3 miljarder gĂ„nger. Varje mĂ„nad startar 238 miljoner spelare upp nĂ„got "Candy crush"-spel – enligt King sjĂ€lva köper lejonparten aldrig nĂ„got i spelen.

Trots det Àr "Candy crush" ett av huvudÀgaren Activision Blizzards tre stora, inkomstbringande varumÀrken, vid sidan av skjutaren "Call of duty" och onlinespelet "World of warcraft". Genom Ären har spelserien dragit in 20 miljarder dollar (222 miljarder kronor).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!