Drygt tio Är efter slÀppet fortsÀtter "Candy crush" att vara en kassako för svenska King och dess amerikanska Àgare Activision Blizzard. Varje mÄnad loggar 238 miljoner spelare in för matcha godisar i pusselspelet.
Men trots att hisnande 15 000 banor producerats, finns det tusentals spelare som spÀnt vÀntar pÄ nytt material.
ââ2016 insĂ„g vi att skapandet av det hĂ€r innehĂ„llet, banorna, Ă€r nĂ„got av en flaskhals för oss. Vi ville i större utstrĂ€ckning dra nytta av AI-teknik för att hjĂ€lpa vĂ„ra bandesigners att förbĂ€ttra nivĂ„erna de skapar, sĂ€ger Steven Collins.
King samlar in mÀngder med data av sina spelare. Genom att trÀna sin AI pÄ spelarnas mönster har King byggt en robot som snabbt kan ge bandesigners data om hur bra banan Àr.
För lĂ€tt â eller omöjlig?
Det handlar inte om att roboten ska klara banan sĂ„ fort som möjligt â utan att klara den sĂ„ likt verklighetens spelare som möjligt.
ââEn data den ger Ă€r hur lĂ€tt eller svĂ„r banan Ă€r, vilket vanligtvis mĂ€ts genom hur mĂ„nga gĂ„nger man i genomsnitt mĂ„ste spela banan för att klara den. Vi tittar pĂ„ om banan Ă€r omöjlig att lösa â eller för lĂ€tt, sĂ€ger Collins.
En annan effekt â som King inte hade rĂ€knat med â Ă€r att banskaparna kan se hur AI-spelaren spelar.
ââDet visade sig att det var ovĂ€ntat vĂ€rdefullt verktyg för bandesigners eftersom du faktiskt kan se hur spelarna spelar. Det Ă€r lite som att titta över axeln pĂ„ nĂ„gon, och du fĂ„r en kĂ€nsla för hur banan flyter.
Men alla spelare Àr inte lika, och i ökad utstrÀckning har roboten börjat justeras, sÄ att den kan spela som en nybörjare, en veteran, en tÀvlingsinriktad spelare och sÄ vidare. Tekniken anvÀnds ocksÄ för att guida spelare, inte olikt de rekommendationssystem som exempelvis Netflix och Spotify anvÀnder sig av.
ââVi anvĂ€nder AI i ökad utstrĂ€ckning för att försöka förvĂ€nta oss vad olika spelartyper kan tĂ€nkas vilja göra och göra det lĂ€ttare för dem att nĂ„ sakerna de tycker Ă€r roligast sĂ„ effektivt som möjligt, sĂ€ger han.
"Stor investering"
Förra Äret köpte King upp Stockholmsbaserade AI-företaget Peltarion, för att snabbt fÄ in kompetens.
ââVi har skapat ett kompetenscenter för AI i Stockholm och vi pĂ„ King har över 50 personer som sysslar specifikt med AI, och omkring 100 som generellt jobbar med AI. Det Ă€r en stor investering för oss, sĂ€ger han.
Alla pÄ King ska lÀra sig hur de kan dra nytta av AI i jobbet.
ââVi har rullat ut mĂ„nga pilotprojekt till olika delar av verksamheten och gett dem tillgĂ„ng till tekniken. Hundra procent av dem vill fortsĂ€tta att anvĂ€nda det efterĂ„t, folk Ă€r inte rĂ€dda, utan Ă€lskar den.
Det finns en diskussion i spelbranschen om AI kommer att ersÀtta arbetstillfÀllen. Men Collins tror att det snarare kommer att göra att det blir mindre trÄkiga arbetsuppgifter, och mer tid till kreativitet.
ââDet rĂ„der ingen tvekan om att den som vĂ€njer sig vid den hĂ€r tekniken, Ă€r bekant och bekvĂ€m med den och anvĂ€nder i sitt dagliga jobb, kommer att vara mer konkurrenskraftig i framtiden, sĂ€ger han.
NÀr Microsofts uppköp av Activision Blizzard gÄr igenom fÄr King tillgÄng till den amerikanska teknikjÀttens satsningar pÄ AI och molntjÀnster. Redan nu sker kontakter mellan bolagen, avslöjar Collins.
ââDe har förmĂ„gor som vi absolut vill lĂ€ra oss av och dra nytta av, sĂ€ger han.