Visst har det varit ett speciellt Är i pandemins tecken. Magdalena Gerger, vd för Systembolaget, konstaterar att viruset har varit vÀldigt pÄtaglig för Systembolaget. BÄde rent praktiskt med att organisera butiker och kundflöden sÄ att smittan hindras, och försÀljningsmÀssigt.
ââVi har sett stora förĂ€ndringar. Kunder har handlat pĂ„ andra platser, vid andra tider och online, sĂ€ger hon.
Men vi har druckit mer hemma. BÄde begrÀnsningarna för krogarna och det minskade resandet ligger bakom, förklarar hon.
FörsÀljningen under januari till september, rÀknat i ren alkohol, ligger 12 procent över motsvarande tid i fjol. Det innebÀr att vi köpt hem 4 373 000 liter mer ren alkohol frÄn Systembolaget under pandemivÄren och sommaren.
Inte sÄ konstigt, egentligen, för vi har hÄllit oss hemma och inte gÄtt pÄ krogen i samma utstrÀckning, och vi har inte heller rest.
ââGrĂ€nserna har varit stĂ€ngda, och vi har inte konsumerat alkohol utomlands, och inte heller köpt med hem. Svenskar Ă€r ett vĂ€ldigt resande folk.
ResandeförsÀljning försvann
Införseln av alkohol av resande svenskar stÄr faktiskt för en vÀldigt stor del av vÄr konsumtion, förklarar hon. Det handlar bÄde om den dÀr extra flaskan frÄn butiken pÄ resmÄlet och mer organiserade köpresor med syfte att skaffa hem öl och sprit.
Men trots elÀndet i Är har vi inte tröstsupit , konstaterar hon lite lÀttat. Systembolaget har haft noga koll pÄ det, berÀttar hon.
ââAlkohol Ă€r en riskprodukt, och en stor riskfaktor i samhĂ€llet. Inte minst i andra ledet för anhöriga.
En pandemi Àr ocksÄ en sÀrskilt stor extra pÄfrestning, förklarar hon.
ââVi, och andra ocksĂ„, har gjort ett ökat antal undersökningar och analyser.
Hon berÀttar om en undersökning, som undersökningsföretaget Norstat gjorde i maj. Den visade att de allra flesta av oss inte alls har Àndrat alkoholvanorna, trots pandemin, bara en liten grupp svarar att druckit mer. En grupp dricker till och med mindre Àn annars.
ââYngre dricker mer socialt, och en del unga har nog minskat sitt drickande nu nĂ€r de inte kan trĂ€ffas.
Men vad vi dricker har Àndrats, berÀttar hon.
ââMousserande har störtdykt. DĂ€r hade vi sett en ökad andel innan pandemin.
Vi har förstÄs inte haft sÀrskilt mÄnga anledningar att fira i Är.
Alkoholfria alternativ har ocksÄ tvÀrnitat, berÀttar hon. Det har varit pÄ stadig uppgÄng sedan lÀnge, men nu dalar försÀljningen rejÀlt.
ââKanske den som vill dricka alkoholfritt nöjer sig med billigare alternativ.
Ăl och sprit ökade
BÄde öl- och spritförsÀljningen har dock gÄtt upp. Det beror antagligen mycket pÄ att vi rest mindre, dÄ vi Äker utomlands Àr det just öl och sprit vi köper, förklarar hon.
Fast vi har ocksÄ kostat pÄ oss lite finare dricka. Vi har ju bÄde bakat och lagat mat som aldrig förr under pandemin, och dÄ har vi ocksÄ sett till att fÄ riktigt goda drycker till.
ââDen trenden har fortsatt, vi kallar det "premiumisering", sĂ€ger hon.
ââMan Ă€r beredd att betala lite mer. Ur en samhĂ€llssynpunkt Ă€r det bra, man fokuserar mer pĂ„ kvalitet och mindre pĂ„ "rus per krona".
Intresset för lokalproducerad öl har ocksÄ hÄllit i sig.
ââDet Ă€r explosionsartat. Det finns tusentals producenter, och det smĂ„skaliga ökar.
Vi har dock inte hamstrat.
ââNej, faktiskt inte alls. Det fanns en oro för det i början, men det har inte blivit sĂ„.
DÀremot har vi börjat köpa vÄra Systembolagsvaror via nÀtet som aldrig förr. TjÀnsten har funnits i fem Är i lite mer blygsam form, men nu har nÀthandeln ökat explosionsartat.
ââMĂ„nga har stĂ€llt om. Vi fick till och med rekrytera mer personal. Det var sĂ„ mĂ„nga nya som startade konto hos oss.
NĂ€thandeln stĂ„r nu för 5 procent av försĂ€ljningen, berĂ€ttar hon. Ăn sĂ„ lĂ€nge finns den bara i 65 procent av landet, men nĂ€sta Ă„r ska den utökas till hela Sverige, berĂ€ttar hon.
FrĂ„gan Ă€r om det gĂ„r för Systembolaget som för andra butikskedjor nĂ€r nĂ€thandeln ökar â kommer kanske butikerna i stadskĂ€rnorna att slĂ„ igen? Fast det ser Magdalena Gerger inte i sin kristallkula.
ââFör dagligvaror Ă€r andelen nĂ€thandel fortfarande vĂ€ldigt lĂ„g. Och hur man Ă€n putsar pĂ„ den dĂ€r kristallkulan sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att sĂ€ga hur det blir.
Systembolaget har ocksÄ en viktig rÄdgivningsfunktion, undersöker hon.
ââVi satsar pĂ„ att bli mer digitala utan att det sker pĂ„ bekostnad av bemötandet, sĂ€ger Magdalena Gerger.