Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli nÄgot av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushÄll. Men den katalog som gavs ut i augusti i Är blev den sista. FörÀndrade vanor och sÀtt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.
ââKonsumentbeteenden har förĂ€ndrats dramatiskt. Katalogen anvĂ€nds mindre och mindre. InnehĂ„llet Ă€r nĂ„got mĂ€nniskor har Ă€lskat, men de vill ha det pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Konrad GrĂŒss.
Hitta nya sÀtt
De senaste Ären har Ikea provat olika format för katalogen och nya sÀtt att distribuera den. Men nÀr försöken summeras har man landat i att nu Àr rÀtt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer dÀrmed inte heller finnas i en digital version.
Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en vÀldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsÀtta att produceras i stor utstrÀckning.
ââVi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sĂ€tt att kommunicera med vĂ„ra kunder, sĂ€ger Konrad GrĂŒss.
Coronapandemin har skyndat pĂ„ den digitala utvecklingen pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett Ă„r till, enligt Konrad GrĂŒss, men beslutet har varit pĂ„ gĂ„ng under flera Ă„rs tid.
ââVi har arbetat med det hĂ€r i flera Ă„r för att komma fram till rĂ€tt beslut för framtiden. Man skulle kunna sĂ€ga att pandemin har pĂ„skyndat beslutet. Men vi Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngsiktiga i alla beslut vi tar, sĂ€ger han.
Ska investera
Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nĂ„ ut. Men Ă€ven butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt GrĂŒss.
Konrad GrĂŒss nĂ€mner ingen exakt siffra men sĂ€ger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom Ă„ren. Han Ă€r samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.
ââDet hĂ€r Ă€r pengar vi kommer att investera i vĂ„ra andra kanaler, sĂ„vĂ€l existerande som nya.