Slutet pÄ en era: Ikeakatalogen gÄr i graven

I 70 Är har den varit en del av inredningen i svenska hem. Men nu slutar möbeljÀtten Ikea med sin katalog.
–Det Ă€r ett vĂ€ldigt rationellt, men ocksĂ„ ett kĂ€nslomĂ€ssigt beslut, sĂ€ger Konrad GrĂŒss, vd pĂ„ Inter Ikea Systems.

Den allra första Ikea-katalogen frÄn 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte sjÀlv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285|000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfÄtölj.

Den allra första Ikea-katalogen frÄn 1951. Ikeas grundare Ingvar Kamprad satte sjÀlv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285|000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av en MK-öronlappsfÄtölj.

Foto: © Inter IKEA Systems B.V./TT

Vetenskap & teknologi2020-12-07 13:05

Fylld med inredningsidéer, nya produkter och gamla klassiker har Ikeakatalogen sedan 1951 kommit att bli nÄgot av en ikonisk trycksak som letat sig in i de flesta svenska hushÄll. Men den katalog som gavs ut i augusti i Är blev den sista. FörÀndrade vanor och sÀtt att konsumera medier har gjort att fler och fler Ikeakataloger legat orörda.

– Konsumentbeteenden har förĂ€ndrats dramatiskt. Katalogen anvĂ€nds mindre och mindre. InnehĂ„llet Ă€r nĂ„got mĂ€nniskor har Ă€lskat, men de vill ha det pĂ„ ett annat sĂ€tt, sĂ€ger Konrad GrĂŒss.

Hitta nya sÀtt

De senaste Ären har Ikea provat olika format för katalogen och nya sÀtt att distribuera den. Men nÀr försöken summeras har man landat i att nu Àr rÀtt tid att helt sluta med den. Katalogen kommer dÀrmed inte heller finnas i en digital version.

Inspirationsbilder och produktbilder kommer fortfarande vara en vÀldigt viktig del av Ikeas kommunikation och kommer fortsÀtta att produceras i stor utstrÀckning.

– Vi har blivit mer och mer digitala och vi behöver hitta nya sĂ€tt att kommunicera med vĂ„ra kunder, sĂ€ger Konrad GrĂŒss.

Coronapandemin har skyndat pĂ„ den digitala utvecklingen pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt. Hade det inte varit för pandemin kanske det hade dröjt ett Ă„r till, enligt Konrad GrĂŒss, men beslutet har varit pĂ„ gĂ„ng under flera Ă„rs tid.

– Vi har arbetat med det hĂ€r i flera Ă„r för att komma fram till rĂ€tt beslut för framtiden. Man skulle kunna sĂ€ga att pandemin har pĂ„skyndat beslutet. Men vi Ă€r vĂ€ldigt lĂ„ngsiktiga i alla beslut vi tar, sĂ€ger han.

Ska investera

Appar, sociala medier och den egna hemsidan har blivit viktigare för Ikea för att nĂ„ ut. Men Ă€ven butikerna och deras utformning spelar fortsatt en viktig roll, enligt GrĂŒss.

Konrad GrĂŒss nĂ€mner ingen exakt siffra men sĂ€ger att Ikea-katalogen och arbetet med den har utgjort en betydande del av Ikeas marknadsföringsbudget globalt genom Ă„ren. Han Ă€r samtidigt noga med att understryka att beslutet att sluta med den inte handlar om att spara pengar.

– Det hĂ€r Ă€r pengar vi kommer att investera i vĂ„ra andra kanaler, sĂ„vĂ€l existerande som nya.

Fakta: NÄgra fakta om Ikea-katalogen

År 1951 satte Ikeas grundare Ingvar Kamprad sjĂ€lv ihop den första katalogen som trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige. Omslaget pryddes av MK-öronlappsfĂ„töljen med brun klĂ€dsel.

År 2000 lanserades bĂ„de en tryckt och en digital version av Ikea-katalogen.

År 2001 var det premiĂ€r för Ikeas e-handel i Sverige och Danmark.

År 2016 distribuerades Ikea-katalogen i 200 miljoner exemplar, den högsta noteringen nĂ„gonsin. Katalogen trycktes i 69 olika versioner pĂ„ 32 sprĂ„k och till fler Ă€n 50 marknader.

KĂ€lla: Ikea

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!