Leif Sjöbergs "Putte" väcker uppmärksamhet

Leif Sjöberg har aldrig åkt av vägen och hamnat på taket med sin Saab. Men däremot har han en kopia på "Carlsson på takets" vinnarsaab från 1963.

Leif Sjöbergs Saab är en kopia på "Carlsson på takets" vinnarbil från Monte Carlo rallyt 1963. Bilen vann utmärkelsen "Kvällens fordon" på bilträffen i Nyköpings hamn den 27 juli 2011.

Leif Sjöbergs Saab är en kopia på "Carlsson på takets" vinnarbil från Monte Carlo rallyt 1963. Bilen vann utmärkelsen "Kvällens fordon" på bilträffen i Nyköpings hamn den 27 juli 2011.

Foto: Jens Alvin

Familj2019-10-26 16:20

Leif Sjöberg bor i Ålberga och jobbar med garageportar. Han har länge haft ett stort intresse för gamla rallybilar. Bilintresset började redan i slutet på 60-talet när Leif tog sitt körkort. Under många år satt han som kartläsare när han och föraren Lars Bringfeldt körde rallytävlingar.

– Det största vi åkte var Mälarrallyt och Östgötarallyt som bägge var SM-tävlingar men vi åkte ofta mer lokala tävlingar i vårt närområde, säger Leif.

På en arbetsresa 2001 hittade han sin pärla.

– Jag var ute på en jobbresa på Närkeslätten när jag såg bilen ståendes bland en massa jänkare på en verkstad. Jag blev nyfiken och åkte tillbaka. Tittade lite, provkörde, tittade lite till och sedan köpte jag den, säger Leif. 

Bilen föddes i Trollhättan 1964 och köptes som ny av en man från Söderhamn. Sex år senare togs den över av en dam i Västerås. Hon ägde den i c:a 30 år, var väldigt omtänksam och vårdade bilen ömt och skötte allt underhåll exemplariskt.

År 2000 togs den över av en man i Hallsberg som fixade till utseendet lite så den såg ut som "Carlsson på takets" vinnarbil. Han behöll bara bilen ett tag och lät en kompis ta över den. Där blev den stående tills Leif köpte den och tog med den till Ålberga. 

De första tio åren hände det inte så mycket med bilen förutom att den luftades lite på somrarna. Men sedan tyckte Leif att bilen skulle fräschas upp. 

– Ja, det blev en ny lack och en upptrimmad motor, med hjälp av den gamla rallyräven Jan Östberg, så nu är det inte bara det yttre på bilen som liknar Eriks vinnarbil utan även motorn, säger Leif.

Bilen hade en originalmotor på 38 hästkrafter men nu blev det mellan 55 och 60 istället och det var då rätt mycket för en bil som väger 890 kilo. 

Leif har sett många rallytävlingar genom åren och minns speciellt när han såg Kenny Bräck i Midnattssolsrallyt.

– När han kom över skogen fanns det ingen som åkte som han. Man upplevde att han upphävde tyngdlagen och då förstod jag hur fort man kunde åka med rallybilar. Men Kenny Bräck är ett unikum, säger Leif. 

Leif var tidigare en flitig besökare på bilträffarna i hamnen och då fick bilen alltid stor uppmärksamhet. Men de varma somrarna blev ett problem för den trimmade motorn som då ofta gick varm. 

– Det är därför jag inte är där så ofta längre men en kul händelse var när bilen vann utmärkelsen "Kvällens fordon" den 27 juli 2011, säger Leif. 

Bilen kallas också för Putte.

– Det är för att den puttrar så fint, säger Leif Sjöberg.

När bilen startas och det puttrande ljudet hörs, förstår man varför den kallas för "Putte".
När bilen startas och det puttrande ljudet hörs, förstår man varför den kallas för "Putte".
Erik "Carlsson på taket"

Två av Erik Carlssons största meriter är vinsterna i Monte Carlo-rallyt, 1962 och 1963. Smeknamnet  "Carlsson på taket" kommer från en SM-tävling där Carlsson hamnade på taket. När C-G Hammarlund som startade efter Carlsson kom till den efterföljande kontrollen frågade funktionären om han hade sett Carlsson. Han svarade då, "Vilken Carlsson, menar du Carlsson på taket?". Men utomlands kallades han för "Mr Saab".

Erik Carlsson avled 27 maj 2015, 86 år gammal på ett sjukhus vid sitt hem i England.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!