Rallykörande kiropraktor gästspelar i Kina

När Kina skulle fira 30 år som motorsportsland var det Pentti Pekkala, en rallyintresserad kiropraktor från Buskhyttan, som bjöds in som teknisk rådgivare till de historiska världsmästarna.

Buskhyttan2015-10-05 07:14

I den gamla lanthandeln i Buskhyttan utanför Nyköping huserar rallyentusiasten Pentti Pekkala och hustrun Maarit. Till vardags arbetar han som kiropraktor på familjens företag i Helsingfors. Men övrig tid är det rallybilar som är den stora hobbyn.

Han växte upp i Finland som har en stark tradition inom rallysport.

– Jag lockades av farten, tekniken, tävlingen, säger Pentti, som åkte och tittade på finska rallyt varje höst, redan i ungdomsåren.

Senare körde han själv i race under många år. Sammanlagt har det blivit 120 pokaler.

– När det går bra får man alltid nån pokal med sig. Jag har till exempel kört sexton gånger i Tjeckien, det har blivit till en tradition.

Rallyt har tagit honom till många platser i världen, men det var när Maarit, som är sjuksköterska, fick jobb i Oxelösund och sedan i Stockholm som flyttlasset gick till Sverige. Att bo i storstaden var däremot inget som lockade paret, så när de såg att lanthandeln i Buskhyttan var till salu slog de till direkt.

– Vi tyckte att Sörmland var så fint. Sen hittade vi den här gamla affären, med plats att hålla på med bilarna, säger Pentti.

De senaste åren har det blivit en del meckande.

Han tvekade aldrig att tacka ja, när han fick erbjudandet att åka till Kina för att vara teknisk rådgivare under motorsportens trettioårsjubileum i landet. Det första rallyt någonsin kördes 1985. Sträckan på 340 mil mellan Hongkong i söder och Peking i norr vanns av den finske världsmästaren Hannu Mikkola i sin Audi. Året därpå tog svensken Stig Blomqvist hem segern, i en lika dan bil. Inför jubileet letades två liknande bilar fram till de två rallystjärnorna. Eftersom Pentti kört liknande bilar i många år kallades han in som teknisk rådgivare åt världsmästarna.

Förra helgen gick de klassiska bilarna i mål. Under de två jubileumsveckorna har bilarna stannat till i olika större städer längs vägen för att fira och festa. Mästarna själva var bara med under start och målgång.

– Det är mer en uppvisning och show är en riktig tävling, säger Pentti, som hjälpte till att fixa med bilarna vid starten.

Men att bygga och köra de historiska bilarna är en hobby och inget annat. Själv bytte han nyligen sin gamla Audi till två klassiska Fordar som han ägnar all fritid åt.

– Det är bara några enstaka som kör på heltid. Man bara förlorar pengar när man kör rally. Det är dyrt, men det är roligt, säger Pentti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!