Industrifantasten räddade den nedlagda stationsbyggnaden

I en röd timmerbyggnad vid järnvägsspåret som löper genom Vrena samhälle döljer sig mängder av industrihistoria. Den gamla tågstationen har stått på platsen sedan 1875. Tapetlager avslöjar tidernas modenyckar, avtryck i taket vittnar om borttagna kakelugnar och en försvunnen biljettlucka. Allt hade kunnat vara borta, om inte entusiasten Johan Björn ryckt in.

Vrena station1.jpg

Vrena station1.jpg

Foto:

Folk omkring oss2015-10-23 06:40

Vrena station var knutpunkt för transporterna till och från orten i över hundra år. Men allt eftersom att järnvägsverksamheten förändrats har småorternas stationshus avvecklats. Den sista rälsbussen för persontrafik lämnade perrongen i Vrena 1982. Grannstationen i Stigtomta revs 2007. Stationerna i Larslund och Hälleforsnäs åren därpå.

I Vrena ville Nyköpings kommun köpa byggnaden av Trafikverket för att hyra ut den till lokalföreningarna. Men innan affären hann gå i lås vällde 300 kubikmeter vatten in, när en ledning frös sönder och sprack. Allt i det q-märkta stationshuset totalförstördes, och den historiska inredningen fick rivas ut. Renoveringskostnaderna sköt i höjden och kommunen drog sig ur köpet.

Så när mångsysslaren och entreprenören Johan Björn fick chansen visste han direkt att han skulle slå till. Han dras till allt som har med gamla industrier att göra.

– Jag är ingen tågnörd så, utan har varit intresserad av gamla hus och industrihistoria. En tom industrilokal är vacker för mig. Jag älskar allt som är bitet av tidens tand.

Han fick köpa loss stationen för ett bra pris, men kostnaderna för att rusta upp byggnaden kommer att mångdubblas.

– Drömmen är att återskapa stationen så som den såg ut på 30-talet, men det är många slantar dit, säger Johan.

Då hade stationen gul fasad, höga fönster och snickarglädje. Sedan dess har huset moderniserats och byggts om och det mesta av originalinredningen som fanns bevarad försvann med översvämningen. Nu försöker han samla tidsenliga detaljer från andra stationer som rivs. Bänkar, skyltar och smådelar.

Vrena är rikt på industrihistoria, med sågen, tegelbruket och boardfabriken. Järnvägen blev viktig för godstrafiken. Som mest, när industrin hade sin kulmen, låg fem spår i bredd.

Tegelbruket tillverkade mängder av tegelsten, tegelrör och tegelpannor, från lera som drogs upp till spåren med hästar. När bruket brann ner i en våldsam brand 1945 byggdes istället boardskivefabriken.

– De var störst i Sverige på boardskivor på femtio- och sextiotalet när Vrena var som störst, säger Johan.

När efterfrågan minskade på 1960-talet ställde fabriken om till stenullstillverkning, men stängde för gott 2003.

– Ända fram till 2001 gick det räls in till fabriksområdet. Järnvägen användes till materialtransport till och från Vrena fram till millennieskiftet, säger Johan.

Drömmen är att göra stationens övervåning till vandrarhem. Underlaget finns. Han hyr redan ut cyklar och kanoter till campande tyskar. I år drog han in rinnande vatten till huset, och nästa år byggs golv och väggar på övervåningen.

– Just nu har vi mycket medvind i Vrena, det är mycket som händer. Stationen blir som ett mindre komplement till Folkets hus.

Nyligen startades föreningen Stationens vänner i Vrena för att främja bevarandet av stationen. Genom att anordna aktiviteter, som pubkvällar, höstfester och arrangemang under Vrenadagen vill Johan kunna hålla stationen vid liv. När tågentusiasterna på Föreningen Sörmlands veteranjärnväg, FSVJ, skulle göra en premiärtur med sitt ånglok från Oxelösund följde 280 personer med på resan.

– Det var häftigt att folk tog tåget till Vrena. De äldre stod ju och grät. Så mycket folk hade det aldrig någonsin varit vid stationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!