Enligt Svenska akademiens ordlista dök ordet resecentrum upp i svenska språket för första gången 1992. Men begreppet går att spåra till 80-talet. Det menar Lars Berggrund, pensionerad samhällsplanerare och tidigare avdelningschef på Banverket.
– Boverket publicerade en strategisk skrift som hette "Sverige 2009". Där föddes tanken om att börja samlokalisera olika kollektivtrafiksystem, och begreppet resecentrum lanserades, berättar han.
Tidigare hade järnvägen setts som lite föråldrad, och det var bussen som var framtidens färdmedel. Men när X 2000-tågen kom 1989 började synen på järnvägen förändras. Stationer för tåg, lokalbussar och regionalbussar var på många håll åtskilda, men i takt med att järnvägens status höjdes blev det mer aktuellt att samlokalisera trafikslagen.
– För övrigt hette det inte järnvägsstationer från början heller. Det kallades bangårdar, som ibland hade stationshus, påpekar Lars Berggrund.
Vad tycker du om ordet resecentrum, hur ligger det i munnen?
– Jag har ingen svårighet med ordet. Jag tycker till och med att det är ett ganska elegant begrepp för att täcka in alla trafikslag, säger Lars Berggrund.
Henrik Reuterdahl, chef för tågtrafik på Järnvägsmuseet i Gävle, håller med.
– Jag börjar bli så van vid ordet. Jag tycker att det är bra att det finns något som omfattar mer än bara en busshållplats eller en järnvägsstation. Vi tågintresserade stör oss mer på ordet tågstation, det heter faktiskt järnvägsstation, säger han och skrattar.
Att använda begreppet resecentrum i stället för det lite mossigare "station" kan också vara ett sätt för kommuner och regioner att profilera sig, eller sätta orten på kartan som det brukar heta. Inte minst i tider då klimat- och miljömål väger allt tyngre, frågor där en effektivare kollektivtrafik kommer få en avgörande roll. Det menar Bo Albertsson, pressansvarig på statliga bolaget Jernhusen, som äger 37 stationsfastigheter runtom i landet.
– Man vill skapa en hubb för kollektivtrafik för att attrahera både företag och människor till regionen, det blir en konkurrensfördel. Man vill också göra det enkelt för människor att pendla till och från orten. Begreppet resecentrum blir som ett koncept som man kan ladda med massa positiva saker, säger Bo Albertsson.