– Det är väldigt roligt, säger Evin Borgström, årskurs 5, Långsättersskolan.
Siluetten av den gula kajaken hon sitter i reflekteras i vattnet. Evin tar några paddeltag och glider vidare genom näckroserna på Hovrasjön vid Söra.
För de flesta av Evin Borgströms klasskompisar är det första gången de provar att paddla. En pojke, som precis hoppat ner i kajaken, ropar ut till de andra att det "är lite läskigt" men nervositeten släpper snabbt.
Att det är lite utmanade att paddla är en del av pedagogiken, berättar Anna Holst, naturlärare vid Nyköpings kommun.
– Alla elever har satt sig i en kajak fast de är rädda. De flesta har sedan paddlat rakt över sjön fast de kanske inte trodde innan att de skulle våga, säger hon.
Konstrasten som sedan uppstår, när eleverna börjar bli varma i kläderna, är också viktig. För när alla elever väl kommit ut brukar tempot bli lågt och behagligt, berättar Anna Holst.
– De glider fram på sjön och funderar på sina paddeltag, säger hon.
Klasslärare Fredrik Vestberg tycker det är ett kul initiativ och tror det är viktigt för eleverna att komma iväg från klassrummet. På eftermiddagen ska dessutom samma grupp ha mer traditionellt friluftsliv.
– Vi pratar i naturkunskapen om att träd är våra resurser. Nu får de verkligen komma ut och se vad skogen kan användas till. Kanske plocka en svamp eller några bär?, säger han.
Alla får inte den möjligheten hemifrån och då kan friluftsdagar ge det istället, resonerar han.