Drivet att jobba utifrån en ledarroll har alltid funnits där och den första april tillträder hon som marknads- och kommunikationschef på Sörmlands sparbank.
– Nu byter jag bransch. Det känns verkligen jättespännande, roligt och utmanande. Jag tycker också att jag ser paralleller till rollen som chefredaktör. Banken är en lokal samhällsaktör som månar om människor i vår del av länet och det känner jag igen från chefredaktörsrollen, säger Anna Falk.
De senaste åren beskrivs som intensiva och varierande och där nyfikenheten är den egenskap som har drivit henne framåt mot nya utmaningar.
– Jag har inte satt upp några långsiktiga mål, utan har tagit saker som de kommer – och det har hela tiden hänt saker. Jag tror att det beror på att jag är nyfiken och intresserad av människor och nätverkande. Jag har dessutom lite svårt att tacka nej om något verkar kul, så jag har oftast hoppat på när något har dykt upp.
Hur ser du på utvecklingsmöjligheterna på sparbanken?
– Jag kan inte uttala mig så mycket än. Men den bild jag har av Sörmlands sparbank och det jag har sett under rekryteringsprocessen är att det är en bank som verkligen vill fortsätta resan att vara en lokal aktör med kundfokus och det kan alltid utvecklas ytterligare. Vi är i en fas när det händer mycket inom branschen och i samhället överhuvudtaget, så det gäller att hänga med och vara där kunderna vill vara – eller ännu hellre steget före, säger Anna Falk.