Älskade barn heter studiecirkeln som Studiefrämjandet startar i Nyköping. Studiematerialet i kursen utgår ifrån FN:s barnkonvention och efter några år i dvala görs ett nytt försök, lokalt.
– Vi gjorde en nysatsning i slutet av förra året och tanken är att vi ska starta en massa nya cirklar i hela länet. Älskade barn är ett material som togs fram i Järva i Stockholm. På ett år lyckades de engagera över 7 000 människor där, så det blev väldigt framgångsrikt, berättar Aleksandar Prodanovic, sektionsledare inom mångfald och integration på Studiefrämjandet i Sörmland.
Målgruppen är i första hand nyanlända föräldrar med barn mellan 0-18 år och studiecirkeln handlar bland annat om barns utveckling, vilka normer och värderingar som finns kring barnuppfostran i Sverige och hur skolan fungerar. Förhoppningen är att även resurser från exempelvis polis, skola eller socialtjänst medverkar vid något kurstillfälle för att berätta om hur de jobbar.
– Det handlar om viktiga frågor för föräldrar, det som är vanligt för infödda svenskar kan vara ganska nytt för nyanlända, säger Aleksandar Prodanovic.
En av de som kommer att hålla i kursen är Mehdi Farshbaf Azarian. Han flydde själv till Sverige 2012 från Iran, tillsammans med sin fru. Han vet hur mycket som kan kännas främmande när man hamnar i ett nytt land.
– Vilka normer finns här i Sverige? Hur fungerar det med skola och fritid? Många människor som kommer hit har en helt annan syn på barnuppfostran från sina hemländer, säger Mehdi.
Han har själv varit ute och spridit information om studiecirkeln för att väcka intresse och hoppas att det dyker upp många frågor under kursens gång.
– Vi ska göra det här tillsammans och vi ska diskutera. Alla har sina erfarenheter och frågor.
Mehdi är relativt ny som Nyköpingsbo och har tidigare bott längre norrut i landet. Han har fått lära sig det mesta om Sverige i allmänhet och språket i synnerhet på egen hand, eftersom han saknar uppehållstillstånd och därför inte har rätt att ta del av utbildningar via SFI (Svenska för invandrare). Språket har han istället lärt sig genom att låna böcker och läsa nyheter på svenska. För att hjälpa andra nyanlända i samma situation har Mehdi därefter arrangerat kurser där han i sin tur lär ut svenska.
– Jag kunde inte bara sitta hemma så jag började lära andra svenska och utvecklade även mitt eget språk, säger Mehdi.