Har du passerat Ådarakan någon gång under det senaste decenniets höst- och vintersäsonger har du med stor sannolikhet inte kunnat undgå ljusbokstäverna på familjen Fredhages balkong. Den här hösten och vintern har förbipasserande kunnat se "Gör någon glad" skrivet med ljusslingor, och bara häromveckan ändrades budskapet till "Äpple e gott".
– När man försöker förklara var man bor fattar folk direkt att det är vi som skriver på balkongen, säger Mats Fredhage.
Det här är inte första gången som familjen Fredhages speciella hobby uppmärksammas i SN. 2006, ett år efter ljusslingedebuten, skrev familjen "Ät inte gul snö" på balkongen, vilket fick stor uppmärksamhet från både ortsbor och lokalpress.
Tolv år – och ett fyrtiotal positiva och skämtsamma budskap – senare har familjetraditionen blivit en självklar del av Trosabornas vardag. Mats Fredhage känner till folk som tagit sig en biltur bara för att se vad som står på balkongen.
– En gång fick vi en chokladask och ett brev: "Tack för att ni förgyller vardagen med era texter." Det är kul att få respons på det, säger sonen Pontus Fredhage, som var åtta år när familjen påbörjade sin hobby.
Vems idé det var minns varken far eller son. Familjen ville helt enkelt göra något speciellt med balkongen. Så inför julen 2005 kunde förbipasserande bilister på Ådarakan plötsligt se texten "Gul jod" lysa upp i vintermörkret, en enkel liten ordvits som förvånande nog blev något av en vattendelare bland Trosaborna.
– En del tyckte att vi hade förstört traditionen för att vi skrev "gul jod" i stället för "god jul", säger Pontus Fredhage.
– Andra bara älskade det. Jag hade en kund som var kemist och de brukar önska varandra gul jod, så han frågade om han fick skriva samma sak på sin balkong i Stockholm, säger Mats Fredhage.
"Gul jod" är nog det enda av familjen Fredhages budskap som skapat kontrovers. Poängen är ju trots allt att sprida glädje och uppmana till positivitet, samtidigt som det är en utmaning att komma på ett budskap som ryms på bara tre-fyra ord.
– Vi gör ju folk glada, svarar Pontus Fredhage på frågan varför han och föräldrarna fortsätter med sina ljusslingebudskap efter så många år.
Detta kräver ju trots allt lite bökande, som Mats Fredhage själv uttrycker det: sätta upp ljusslingor, underhålla dem och byta ut bokstäver. Att ändra budskap kräver minst två timmars arbete och byta ut ljusslingor som slutat fungera måste man göra åtminstone en gång varje höst och vinter.
– Vi har gjort det när det varit 10-15 minus ute, då fryser man om fingrarna så in i helvete, säger Mats Fredhage.
Skulle det kännas tomt om ni slutade med era budskap?
– Ja, svarar far och son samtidigt.
– Det här är ändå något som jag har vuxit upp med, tillägger Pontus Fredhage.
– Jag tycker fortfarande att det är lika roligt, avslutar Mats Fredhage.