Järnvägen mellan Nyköping och Norrköping var alldeles nybyggd, den hade invigts på dagen tre år tidigare. Men ett kraftigt regn hade underminerat järnvägsbanken och när snälltåget på väg från Malmö till Stockholm passerade avsatsen vid Bråviken gav järnvägsbanken vika. Tåget hade inte en chans att stanna utan störtade ned.
Lokets ångpanna och gasbehållarna för kupébelysningen exploderade och antände en trävagn. Sedan spred sig elden snabbt.
Minst 42 av de runt 170 passagerarna omkom i olyckan, som är den värsta järnvägsolyckan i Sveriges historia. Många av de omkomna hade klämts fast i vagnarna och dog när dessa började brinna. Det exakta antalet omkomna har aldrig fastställts.
Loket från Getåolyckan heter F 1200 och finns numera till vardags på Järnvägsmuséet i Gävle. På hundraårsdagen av olyckan körs ett extratåg med olycksloket från Norrköping till Stockholm vid samma tid som för 100 år sedan. Tåget gör ett kort uppehåll vid olycksplatsen klockan 19.00, och loket kommer att låta ångvisslan ljuda för att hedra de omkomna. Arrangemanget är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Norrköpings kommun och Järnvägsmuséet i Gävle.