Andelen svenskar som väljer att sköta sina julklappsinköp via nätbutiker blir allt större.
Detta märks av hos de lokala postombuden, hos vilka det är bråda dagar under veckorna som leder fram till dopparedagen.
På ICA Nära i Stenkulla har antalet paket som hanterats av butiken ökat kraftigt de senaste åren.
– I genomsnitt ökar pakethanteringen med 15 till 20 procent om året. Och bara under Black Friday, som exploderade för vår del förra året, ökade vi med det dubbla i år, säger Magnus Åberg, paketansvarig på ICA Nära, och tillägger att butiken kan vara tvungen att bygga ut sin lageravdelning om paketskörden fortsätter öka.
– Som det ser ut nu börjar vi ont om utrymme, säger Magnus Åberg.
ICA Nära samarbetar med tre postdistributörer: Postnord, Schenker och DHL. Många är de som har riktat kritik mot det förstnämnda företaget för dess posthantering, men Magnus Åberg menar att problemen överlag inte har märkts av i den lilla närlivsbutiken i Stenkulla.
– För det mesta kommer alla paket fram som de ska. Men det är klart att det händer att Postnord gör fel, det gör vi också ibland, och i största allmänhet har det skett en kvalitetsförsämring av pakethantering de senaste åren. Men av de distributörer vi jobbar med är Postnord helt klart mest seriösa, de andra slarvar en del, säger Magnus Åberg.
Att ICA Näras kunder kan uppvisa en gnutta frustration vid paketuthämtningen är emellertid inte ovanligt.
– Folk förväntar sig att de ska gå snabbt att få ut paketen, att de ska få dem på två minuter. Men kommer man till butiken under rusningstimmarna kan man få stå och vänta i fem minuter. Det gör vissa arga.
Vilken tid ska man dyka upp om man vill undvika paketköerna?
– Det bästa är att dyka upp på morgonen eller förmiddagen. Det sämsta är om man kommer mellan fyra och sju, det ska man inte göra. Då är det inte så kul, säger Magnus Åberg.