Det är inte så ofta han åker till Katrineholm numera. Där finns inget längre som binder honom, mer än en handfull gamla vänner och en 96-årig morbror.
– Katrineholm som stad är kanske inte längre lika vacker som förr. De vackra lindalléerna är borta och mycket av stadens själ tycker jag har gått förlorad genom åren. Men omgivningarna! Sörmland är fantastiskt vackert.
När förskolan hade juluppträdande i aulan fick jag vara konferencier, vid fyra års ålder.
Och det var här han redan i unga år fann sin bana i livet.
– Min far var vaktmästare på läroverket, och vaktmästarbostaden vi bodde i var hopbyggd med skolan. Jag behövde bara gå genom en dörr och så var jag i lokalerna, läroverket blev bokstavligen mitt hem. Jag kunde krypa upp på taket till aulan, öppna en lucka och ligga på magen och titta ner på alla fina framträdanden skolan arrangerade med kända artister.
– När förskolan hade juluppträdande i aulan fick jag vara konferencier, vid fyra års ålder. Och jag kommer ihåg att jag sa något som fick publiken att skratta, och upptäckte det fantastiska med att från en scen få göra folk glada.
Klasse började sjunga i gosskör, och uppmuntrades av föräldrarna att prova olika instrument. Som 16-åring fick han en gitarr i händerna, lärde sig snabbt grundackorden och valde ut tio låtar han snart kunde lira. De första uppdragen på tillställningar ramlade in, och på den vägen är det. Underhållaren Möllberg har nu försörjt sig på det roligaste han vet i 52 år, och drivkraften är fortfarande densamma. Oavsett om han lirar med Electric Banana Band eller jobbar med sitt eget företag, som artist och festkonsult. Eller "middagsdirigent" som han kallar sig.
– Det är fantastiskt, jag tröttnar aldrig på att få glädja en publik. Det är ett enormt privilegium. Och att få vara med och arrangera helheten, så det blir flyt och dynamik i middag, tal och underhållning, det är toppen. Jag gillar att gå igenom allt från ljussättning och bordens placering till körschema med arrangören. Alla småsaker är viktiga för en lyckad fest.
I dag kan han som underhållare erbjuda ett brett register, från Taube till swing, från calypsokalas till tyrolerfester. Eller förstås de ständigt omåttligt populära Trazan & Banarne-sångerna, som alla kan texterna till, och andra program för barn. Han får uppdrag som spänner från födelsedagskalas över bröllop till smokingmiddagar med 1000 gäster. Det kräver flexibilitet av underhållaren på scenen.
– Jag läser av publiken medan jag spelar. Hur fångar jag deras uppmärksamhet? Kanske dags att byta musikstil? Kanske räcker det med två låtar mellan för- och varmrätt? Tajmingen är allt.
Sedan har mycket också, från barndomens tävlande i gymnastik, gått i idrottsliga tecken. 1962 ingick han i Sörmlandstruppen som tävlade under SM-veckan i Kalmar, och efter utbildning på Bosöns idrottsskola lyckades Klasse ta såväl svensk som fransk och amerikansk skidlärarexamen. Under fyra säsonger (november-april) jobbade han som skidlärare i USA. Han ledde motionsgympa innan Friskis & Svettis gjorde den stor i Sverige, och han inspirerade till rörelseglädje hos barn med "djungelgympa", ett projekt i samarbete med Korpen och Gymnastikförbundet. I dag upprörs Klasse över bristen på fysträning i skolorna.
Det stora matintresset har även det varit – och är – ett viktigt inslag i livet. Klasse var som delägare med och startade och drev Fjäderholmarnas krog i åtta år, och genom mustaschprydde figuren Klasse Kock (känd från tv i slutet av 80-talet, långt innan matlagningsprogrammen tog över tv-tablåerna) har det blivit fyra kokböcker.
Oavsett om det handlar om att lära ut skidåkning, att bjuda gäster på mat eller att stå på scenen har Klasse Möllberg samma ledstjärna. Den stavas service.
– Det mesta handlar om service. Ja egentligen är alla yrken serviceyrken, om man tänker efter. Men många förstår inte vad service är. Man måste veta vilken roll man har. Ofta spelar jag på tillställningar där folk är inbjudna till middag, utan att veta vem som ska underhålla. Jag är där för deras skull och det är stor skillnad jämfört med om jag spelar med Electric Banana Band. Då har människor kommit dit för att se oss. Det är viktigt att man som artist förstår anledningen till att publiken sitter där.