– Problemet när du hittar en bild online, som du själv vill använda, är: hur ska jag veta vems den är? Om man sprider vidare en bild måste man nämligen namnge upphovsmannen. Jag började diskutera det här med vänner, bekanta och andra som jag tidigare haft kontakt med, berättar Jonas. Efter ett tag hade det fötts en idé.
Ungefär samtidigt som projektet startade flyttade östgöten Jonas till Gnesta. Nu, ett par år senare, har han utvecklat programmet Elog.io, där användare enkelt kan få fram relevant information om bilder de hittar på internet. Jonas förklarar varför hans påfund är unikt:
– Alla befintliga system fokuserar på den som äger rättigheterna till bilden, upphovsmannen. Vi koncentrerade oss istället på dem som tittar på och är intresserade av att använda bilden. Vårt mål var att möta deras behov.
I sin roll som innovatör behöver Jonas inte besitta alla spetskunskaper själv. Det som krävs är en stor bredd, för att kunna väva samman hela projektet. Som mest arbetade ett tiotal personer samtidigt med att utveckla idén, som nu resulterat i stiftelsen SKAPA:s regionala innovationspris.
– Vi har inget fysiskt kontor, så folk har suttit på sina kontor eller i sina hem på olika platser i världen och tagit fram det här. Vi har rekryterat utifrån våra väldigt nischade behov. Därför har vi haft medarbetare i till exempel Filippinerna, Mexico och Ryssland.
Vid lanseringen i fjol hade Jonas och hans kollegor tagit fram en testversion som bland annat omfattade samtliga bilder på Wikipedia.
– Vi var långt ifrån att ha utvecklat en färdig produkt och insåg att det väntade två eller tre års arbete till innan vi var där. Därför släppte vi all teknik vi fått fram öppen för vem som helst att hugga tag i.
– Bland annat en tjej i Sydkorea och en kille i New York har byggt vidare på vår teknik för att skapa något nytt.
Hur känns det?
– Jag är en innovatör, inte en entreprenör. Jag tycker det är kul att ta fram idéer. Som entreprenör behöver man en annan kunskapsbas och ett annat driv.
– Ju öppnare man är med sina tankar, desto större chans är det att de faktiskt blir verklighet. Man behöver inte få igenom allt själv. Vi värderar ofta oss själva efter vad vi gjort. Jag försöker istället att värdera mig själv efter vad jag har gjort möjligt för andra.
Nu är Jonas inriktad på film; det koncept han tagit fram för att söka information om stillbilder ska också finnas för videoklipp. Han är glad över att få delta på Älvsjömässan, där SKAPA utser den nationella vinnaren, men tror inte att han har några större chanser.
– Vi har ju som sagt ingen färdig produkt. Men det var kul att vinna i Sörmland – kommunen blev eld och lågor.