Halkexperten tipsar: Planering och dubb

Vintern Àr pÄ ingÄng och med den kommer hala vÀgar. SN trÀffade Hanibal Kawmi pÄ halkbanan i Gnesta och frÄgade vad man ska tÀnka pÄ nÀr man byter dÀck, och nÀr man tappar fÀstet.

Hanibal Kawmi frÄn SödertÀlje driver familjeföretaget Gnesta halkbana som har funnits pÄ orten i drygt fem Är. FrÄn ett litet kontrollrum hÄller han kontakt med eleverna via en walkietalkie, för att upplevelsen ska bli sÄ realistisk som möjligt.

Hanibal Kawmi frÄn SödertÀlje driver familjeföretaget Gnesta halkbana som har funnits pÄ orten i drygt fem Är. FrÄn ett litet kontrollrum hÄller han kontakt med eleverna via en walkietalkie, för att upplevelsen ska bli sÄ realistisk som möjligt.

Foto:

Övrigt2017-11-10 11:40

Det Àr fullt i vÀntrummet vid halkbanan pÄ Vackerby industrivÀg nÀr SN kommer pÄ besök. Antalet personer som vill ta körkort har ökat dramatiskt i Är, berÀttar Àgaren Hanibal Kawmi. Framför allt Àr det nyanlÀnda frÄn Syrien och andra lÀnder som stÄr för ökningen.

‒Det Ă€r extremt fullt. Vill du boka uppkörning i dag fĂ„r du en tid framĂ„t mars nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Hanibal Kawmi.

Halkbanan kör tre pass per dag med Ätta personer Ät gÄngen. Varje torsdag hÄlls halkkurserna pÄ arabiska, som alla pÄ familjeföretaget pratar.

‒Flera av oss har bakgrund som körskolelĂ€rare. Vi tyckte att det saknades en halkbana pĂ„ södra sidan av Stockholm och startade hĂ€r för drygt fem Ă„r sedan, berĂ€ttar Hanibal Kawmi.

PÄ firman jobbar tre personer som chaufförer och hÀmtar elever frÄn pendeltÄget, SödertÀlje eller Nyköping dÀr samarbeten med flera trafikskolor finns. Ofta tipsar de om restauranger i Gnesta och Hanibal Kawmi tycker att samarbetet med andra företagare och kommunen har fungerat jÀttebra.

Han visar ett par dÀck som stÄr i teorisalen. I mönstret pÄ de flesta dÀck finns sÄ kallade mönsterdjupsvarnare. NÀr ytan pÄ dÀcket slitits ned till samma nivÄ som varnaren Àr det dags att köpa nya.

‒Jag rekommenderar alltid dubbdĂ€ck. Man ska inte slarva med mönsterdjupet heller, 3 millimeter pĂ„ vinterdĂ€ck och 1,6 millimeter pĂ„ sommaren.

Året runt-dĂ€cken som finns dĂ„, Ă€r de nĂ„got att ha?

‒Nej, det tycker jag inte. Det Ă€r en annan gummiblandning i dem och du fĂ„r inget bra grepp pĂ„ vintern.

Nya dÀck kostar ju en del, mÄnga kanske skjuter pÄ köpet nÄgot Är pÄ grund av det?

‒Ja, men hur mycket kostar ett liv?

Om olyckan Àr framme och man fÄr sladd, vad ska man tÀnka pÄ?

‒Visst kan du försöka parera och hĂ€va sladden, men frĂ„gan Ă€r hur man agerar nĂ€r paniken kommer. Det Ă€r bĂ€ttre att inte fĂ„ sladd alls. Planera din körning och sĂ€nk farten. Om du mĂ€rker att det Ă€r halt sĂ„ behöver du inte köra 70 pĂ„ en 70-vĂ€g, sĂ€ger Hanibal Kawmi.

Slirig utbildning

En godkÀnd kurs i körning pÄ en halkbana, Àven kallat "risktvÄan", krÀvs för att ta körkort.

I Gnesta skapar man ett halt underlag med hjÀlp av vattenspridare och en speciell belÀggning som Àr halare Àn vanlig asfalt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!