Det Àr fullt i vÀntrummet vid halkbanan pÄ Vackerby industrivÀg nÀr SN kommer pÄ besök. Antalet personer som vill ta körkort har ökat dramatiskt i Är, berÀttar Àgaren Hanibal Kawmi. Framför allt Àr det nyanlÀnda frÄn Syrien och andra lÀnder som stÄr för ökningen.
âDet Ă€r extremt fullt. Vill du boka uppkörning i dag fĂ„r du en tid framĂ„t mars nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Hanibal Kawmi.
Halkbanan kör tre pass per dag med Ätta personer Ät gÄngen. Varje torsdag hÄlls halkkurserna pÄ arabiska, som alla pÄ familjeföretaget pratar.
âFlera av oss har bakgrund som körskolelĂ€rare. Vi tyckte att det saknades en halkbana pĂ„ södra sidan av Stockholm och startade hĂ€r för drygt fem Ă„r sedan, berĂ€ttar Hanibal Kawmi.
PÄ firman jobbar tre personer som chaufförer och hÀmtar elever frÄn pendeltÄget, SödertÀlje eller Nyköping dÀr samarbeten med flera trafikskolor finns. Ofta tipsar de om restauranger i Gnesta och Hanibal Kawmi tycker att samarbetet med andra företagare och kommunen har fungerat jÀttebra.
Han visar ett par dÀck som stÄr i teorisalen. I mönstret pÄ de flesta dÀck finns sÄ kallade mönsterdjupsvarnare. NÀr ytan pÄ dÀcket slitits ned till samma nivÄ som varnaren Àr det dags att köpa nya.
âJag rekommenderar alltid dubbdĂ€ck. Man ska inte slarva med mönsterdjupet heller, 3 millimeter pĂ„ vinterdĂ€ck och 1,6 millimeter pĂ„ sommaren.
à ret runt-dÀcken som finns dÄ, Àr de nÄgot att ha?
âNej, det tycker jag inte. Det Ă€r en annan gummiblandning i dem och du fĂ„r inget bra grepp pĂ„ vintern.
Nya dÀck kostar ju en del, mÄnga kanske skjuter pÄ köpet nÄgot Är pÄ grund av det?
âJa, men hur mycket kostar ett liv?
Om olyckan Àr framme och man fÄr sladd, vad ska man tÀnka pÄ?
âVisst kan du försöka parera och hĂ€va sladden, men frĂ„gan Ă€r hur man agerar nĂ€r paniken kommer. Det Ă€r bĂ€ttre att inte fĂ„ sladd alls. Planera din körning och sĂ€nk farten. Om du mĂ€rker att det Ă€r halt sĂ„ behöver du inte köra 70 pĂ„ en 70-vĂ€g, sĂ€ger Hanibal Kawmi.