Som mycket erfaren cyklist under många år, och då i Sörmland, kan jag konstatera att förhållandena för cyklister på länets asfalterade (bil)vägar är bedrövliga. Merparten av vägarna har smala marginaler, eller inga alls. Separata cykelvägar jämsides med bilvägarna är mycket sällsynta.
Vägar som exempelvis besöksnäringen uppmuntrar för cykling är Trosavägen, från och till Nyköping, och Nävekvarnsvägen med flera. Från Vrena och vidare mot Bettna och Katrineholm åker man ogärna som cyklist.
När man ska passera en bilväg som cyklist så saknas det i regel markerade överfarter och skyltar till bilisterna. Detta är ett typexempel på Trafikverkets ointresse för cyklister.
Sörmlandsleden är som bekant mycket frekventerad och populär att gå. Jag uppmanar nu besöksnäring, politiker på olika håll, Länsstyrelsen med landshövdingen i frontlinjen i frågan och Region Sörmland att i samråd med Trafikverket få till något liknande för cyklister. Det skulle sätta Sörmland på kartan och Selma Lagerlöf skulle applådera i sin himmel med tanke på Nils Holgersson och den sköna lustgården som i boken var Sörmland.
Men innan skyltning av cykelleden den sköna lustgården Sörmland krävs många möten och handlingskraftiga människor som tar tag i frågan för att förbättra cyklistens förhållanden rejält.