På allt fler ställen i samhället krävs av var och en att man är uppkopplad mot internet för att kunna betala och ta del av service och tjänster. Det kontantlösa samhället ramlar över oss i snabb takt. Vi har påpekat flera gånger att man inte kan ta det här snabbare än att människor får möjlighet att komma med. Banker, Riksbanken, politiker måste ta sitt ansvar för att inte stora samhällsgrupper ska lämnas utanför. Det gäller inte minst äldre.
Glädjande nog konstaterar vi att Länsstyrelsen i Sörmland dragit igång ett arbete kring både den digitala infrastrukturen och för digital delaktighet. Den förstnämnda delen handlar om tillgången till bredband, kontantuttag, insättningsautomater, grundläggande betaltjänster och servicepunkter. Den digitala delaktigheten handlar om utbildning, assistans och vägledning.
Problemet med färre serviceboxar för företagens insättning av dagskassor är nog dessvärre större än vad man tror. Avsaknaden leder till fler skyltar om kontantfritt. Länsstyrelsen gör dock bedömningen att strukturen är god i länet. Tre fjärdedelar av befolkningen har tillgång till fiber. Vi ligger tydligen bra till även när det gäller utbildningsinsatser för äldre, nyinflyttade och andra som inte använt digitala tjänster. Pensionärsorganisationer och Länsstyrelsen jobbar tillsammans för att fler ska komma med. Man har också uppmärksammat sårbarheten med digitala system och ska öva på det. Det är bra.
Vi måste dock arbeta vidare längs alla tre spåren. Bättre tillgång till systemen, mer utbildning och stöd samt övergång i en takt som gör det möjligt att få vara delaktig.