"Aldrig åkt ett Mälartåg som varit mer än halvfullt"

Insändarskribenten anser att Mälartågs månadskort är oflexibla. Arkivfoto

Insändarskribenten anser att Mälartågs månadskort är oflexibla. Arkivfoto

Foto: Arkivbild

Insändare2023-02-27 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej Mälartåg! Tack för er återkoppling. Movingo är en unik biljett sett till priset och oflexibiliteten. Visst kan man om man reser i Tranås även lägga till JLT för 750 kronor i månaden. Månadskostnaden Norrköping-Tranås är då fortfarande avsevärt billigare än Movingo med fördelen att man enbart behöver betala för den transport man faktiskt använder.

För dem som bor och arbetar centralt finns inget behov av lokaltrafiken. Och varför ska den som enligt er så enkelt tar med cykeln på Mälartåg betala för buss och tunnelbana? Värdet för den som går eller cyklar av att det ingår lokaltrafik i Movingobiljetten är inte 1 990 kronor, det är 0 kronor. Varför alla måste betala ert maxpris låter ni bli att förklara.

Ni är också det enda trafikbolaget av de vi nämnt (JLT, Östgötatrafiken, SL och UL) som inte har pensionärsrabatt. Mälartågen är fina och bra pendeltåg men även de andra trafikbolagen har bra tåg. De har även biljetter som är opersonliga och går att låna ut. Så ni lyckas inte motivera varför man ska betala så mycket mer för att åka med Mälartåg förutom att man måste på grund av obefintlig konkurrens.

Jag har aldrig åkt ett Mälartåg som varit mer än halvfullt. En av förklaringarna lär vara just kostnaden. Därför vore det rimligt att anta att sänkta priser leder till fler resenärer vilket också ger störst samhällsnytta. Det är bra att ni planerar för en biljett som passar de som arbetar mycket hemma men då era pendlarbiljetter är betydligt dyrare och mer oflexibla än jämförbara alternativ behöver ni även se över prisnivån. Förslagsvis kan ni börja med att göra lokaltrafiken till en möjlighet, inte ett måste.