Alla som är i behov av vård ska få det

I de fall då man har synpunkter och funderingar på vården ska man i första han vända sig till patientnämnden. Skriver Marie Bennermo, chef för patientsäkerhetsenheten i Region Sörmland.

I de fall då man har synpunkter och funderingar på vården ska man i första han vända sig till patientnämnden. Skriver Marie Bennermo, chef för patientsäkerhetsenheten i Region Sörmland.

Foto: Bertil Ericson / TT

Insändare2021-03-25 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Hur ska man få rätt vård när man behöver den" publicerad 20/3.

Först vill jag beklaga er förlust och den upplevelse av vården som ni beskriver. Jag kan dock inte kommentera enskilda händelser men däremot förklara hur vården ska fungera. Självklart ska alla som har behov av vård i Sörmland få det. Den första kontakten är nästan alltid primärvården där patienten ska tas omhand och bedömas för eventuell vidare vård hos specialister på våra sjukhus. Prioriteringen ska göras utifrån medicinska bedömningar och behov hos den enskilde personen. I de allra flesta fall fungerar kedjan som den är tänkt men tyvärr inträffar det då och då händelser som visar att vi hela tiden kan förbättra vårt arbete. I de fall då man har synpunkter och funderingar på vården ska man i första han vända sig till patientnämnden. Detta ger oss möjlighet att titta närmare på det som inträffat för att dra slutsatser, lära oss och minska risken att liknande eventuella misstag inträffar igen.