Är de utökade flyglinjerna från Skavsta ett aprilskämt

Insändarskribenterna pekar på att en tur- och returresa till Spanien släpper ut lika mycket som är hållbart per år och person, enligt Nyköpings kommuns hemsida. Arkivfoto

Insändarskribenterna pekar på att en tur- och returresa till Spanien släpper ut lika mycket som är hållbart per år och person, enligt Nyköpings kommuns hemsida. Arkivfoto

Foto: Peter Alexis

Insändare2023-03-24 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att ta flyget är en av de enskilda mänskliga aktiviteter som släpper ut allra mest växthusgaser. Svenskarnas flygresor släpper ut ungefär 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. Det är lika mycket utsläpp som för hela personbilstrafiken i Sverige.

Trots detta subventioneras flyget med cirka 10 miljarder årligen. Flyget betalar inga bränsleskatter, inga energiskatter, inga koldioxidskatter, och flyger ofta från offentligt subventionerade flygplatser. Vi tycker att det är helt orimligt att flyget inte på långa vägar betalar för sina miljökostnader.

Den första april börjar Norwegian att flyga från Skavsta flygplats till Spanien. Detta är en nyhet som välkomnats av många Nyköpingsbor men vi vill understryka att inte alla Nyköpingsbor gläds åt fler avgångar från Skavsta!

Våra barn och kommande generationer Nyköpingsbor kommer säkert att undra hur detta var möjligt. Hur var det möjligt i en tid då den viktigaste överlevnadsfrågan för vår civilisation var att drastiskt få ned våra utsläpp?

En tur och retur resa till Spanien släpper ut cirka en ton koldioxidekvivalenter. På Nyköpings kommuns hemsida går de att läsa att en långsiktigt hållbar nivå på koldioxidutsläpp är 1 ton per år och per person.

Den första april kommer vi som vuxna och ansvarstagande medborgare att manifestera mot denna utökning av flyglinjerna på Skavsta. Vi kommer att synas på stadens gator och vid Skavsta. Vill du vara med att manifestera? Varmt välkommen!