Är fler än jag drabbade

Insändarskribenten fick en hel del extrajobb när en inbetalning inte kom fram som den skulle.

Insändarskribenten fick en hel del extrajobb när en inbetalning inte kom fram som den skulle.

Foto: Emil Langvad/TT

Insändare2019-08-14 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 24 juli postade jag en betalorder till min bank i brevlådan vid Fors utmed Repslagaregatan. Av en slump kontrollerade jag den andra augusti saldot för kontot som jag har i en annan bank.

I samband med det såg jag att en faktura från den banken var obetald. Den räkningen skulle vara betald den 30 juli, om inte skulle jag få betala ränta på hela beloppet. Den tredje augusti kontrollerade jag saldot på kontot i min huvudbank varifrån mina fakturor skulle betalas. Jag kunde då konstatera att inga pengar var dragna för någon av fakturorna.

En av de viktigaste var fakturan från Transportstyrelsen som skulle vara betald den 31 juli. Om Transportstyrelsen inte hade pengarna på kontot var det brukandeförbud för min bil samt att jag skulle bli påförd 100 kronor i förseningsavgift.

Söndag den 4 augusti satt jag i telefonkö under en tid av cirka 40 minuter till min huvudbank. Den jag talade med uppgav att någon betalorder inte inkommit överhuvudtaget.

Söndag förmiddag ägnade jag mig åt att skriva till bank nummer två för att förklara vad som hänt, likaså till Transportstyrelsen. Jag skrev även ett brev till Postnord.

Måndag ägnade jag 20 minuter i telefonkö för att få min betalorder stoppad.

Naiv som jag var trodde jag att någon ansvarig från Postnord skulle ringa upp mig för att dels förklara vad som gått snett, var jag skall vända mig med eventuella krav på ränta och förseningsavgift och kanske till och med att be om ursäkt på Postnords vägnar.

Icke sa Nicke: ingen har hört av sig till mig i skrivande stund trots att de har både min adress och telefonnummer.

Har fler än jag obetald bilskatt?

Läs mer om