Är gående och cyklister bortglömda?

Såhär vill Nyköpings kommun att delar av Östra infarten byggs om, vilket signaturen "HN (fd trafikplanerare)" tycker är en försämring för gående och cyklister.

Såhär vill Nyköpings kommun att delar av Östra infarten byggs om, vilket signaturen "HN (fd trafikplanerare)" tycker är en försämring för gående och cyklister.

Foto: Kommunen

Insändare2022-02-15 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN den 9 februari presenterades en beskrivning av hur cirkulationsplatserna vid Nyköpings nordöstra infart kring Lennings väg och Svärtavägen är tänkt att byggas om. Ambitionen syns vara att ge biltrafiken mer kapacitet och att förbättra trafiksäkerheten. Men om förslaget som visades på bild ska genomföras blir det på bekostnad av de oskyddade trafikanterna. 

Exempelvis tvingas gående och cyklister (kunder och affärsanställda) från Svärtavägen till Coop och Ica ta en cirka 700 meter lång omväg som dessutom innehåller en del höjdskillnader som kan vara krävande. Om någon vill ta sig mot Påljungshage blir väglängden ytterligare förlängd med cirka 100 meter jämfört med idag. Andra förbindelser blir också avsevärt förlängda jämfört med idag.

Lösningen innebär orimligt långa omvägar för de oskyddade trafikanterna som både kommun och stat säger sig vilja prioritera. Den kan också riskera att oönskad gång- och cykeltrafik tar sig andra vägar eller följer bilvägarna med risk för olyckor och därmed motverkar syftet att förbättra trafiksäkerheten. 

Att inte ha ett system med gena och skyddade gång- och cykelvägar med planskilda korsningar till två stora köpcentrum med förväntad expansion är mycket anmärkningsvärt och förvånande. Kostnaden för ett sådant system får inte avskräcka. Tänk om och gör rätt!