Väldigt många tolkar vårdgarantin som en absolut rättighet, att man har rätt att få vård när man vill ha den. Och så fungerar inte en medicinsk bedömning, utan vården ska gå först till den med störst behov. Det här håller många appläkare på att utarma fullständigt – "Sök innan första symtom" kan man läsa i reklamen – nej, du ska självklart inte söka vård om du inte har symtom, för då är du symtomfri och inte i behov av vård.
Men vad gäller vårdgarantin och rätten till medicinsk bedömning inom tre dagar. En medicinsk bedömning av legitimerad personal görs redan vid första kontakt med vårdcentralen – sjuksköterskan är legitimerad och bedömer om du behöver ytterligare en medicinsk bedömning fysiskt. Har du ett besvär som bedöms kunna vänta tre veckor har du fortfarande fått din bedömning enligt vårdgarantin. Sjuksköterskor kan det här, och de har också prioriterat att Asta 89 år med hjärtsvikt och andnöd får komma direkt i dag istället för Ninni 36 år som vill kolla lite värden men inte har några alarmerande symtom alls utöver lite trötthet.
Det är värre att vårdgarantin till specialistvård inte hålls, i dagsläget kan det vara mer än ett års kö till viktiga undersökningar som hjärtultraljud. Det är värre att specialistkliniker skräddar siffrorna genom att backa remisser om patienten måste avboka sin första erbjudna tid, som vi också kunnat läsa om. Det är ett större problem att man får vänta minst ett år på att ens få en första bedömning för hörapparater från att remiss har skickats för det. Det är ett större problem än att få vänta ett par veckor på en tid till vårdcentralen för att kolla lite värden.