Att förebygga polarisering och hat

Eleverna har själva satt ord på vad som händer om hatet fortsätter i Sverige mellan olika grupper och om rasisterna lyckas ställa grupper mot varandra. Skriver Annelie Danling Brash.

Eleverna har själva satt ord på vad som händer om hatet fortsätter i Sverige mellan olika grupper och om rasisterna lyckas ställa grupper mot varandra. Skriver Annelie Danling Brash.

Foto: Jens Alvin

Insändare2020-09-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi måste våga ta i det svåra, ställa frågor, konfrontera det som händer och sätta gränser. Om inte vi gör det tar någon annan frågan med risk för mer mörker och destruktiva krafter. Nu har jag diskuterat händelsen då koranen brändes i Malmö med alla våra nyanlända grupper på Nyköpings Gymnasium, introduktionsprogrammen. Vi har diskuterat på djupet, reflekterat och skapat strategier för framtiden.

Vi har diskuterat polariseringens effekter, vad de krafter egentligen vill som bränner koranen. Vi har diskuterat vad det betyder att bli provocerad och vad det kostar samhället och vår välfärd att starta upplopp, bränna bilar, kasta sten mot polisen och förstöra allmän egendom. Vi har diskuterat vad det betyder att spela rasisterna i händerna så att polariseringen ökar ytterligare. Vi har diskuterat vad som hände med judarna då de fruktansvärda ramsorna skanderade i demonstrationerna som ifrågasatte judarnas existens.

Eleverna har själva satt ord på vad som händer om hatet fortsätter i Sverige mellan olika grupper och om rasisterna lyckas ställa grupper mot varandra med upplopp som följd. Vi har förklarat, vi har hittat begreppen, vi har tittat under ytan för att förebygga, förhindra och skapa samhörighet, förståelse och gemenskap. Det är vårt gemensamma Sverige och nu behöver vi hjälpas åt. Den kamp som vi kämpat för i Sverige så länge, för vår demokrati får inte slitas sönder av onda krafter som vill oss illa. Jag tror på att skapa medvetenhet, att ta diskussionen, att få möjlighet att ställa de svåra frågorna, att sätta gränser tillsammans med ett tydligt ledarskap som visar vägen. Resultatet ser jag i ögonen på eleverna och via den tacksam de visar.