Att satsa på skolan är att satsa på framtiden

Det är uppenbart att det behövs en förbättrad integration både på grundskolan och gymnasiet. Skriver insändarskribenten. På bilden Nyköpings gymnasium.

Det är uppenbart att det behövs en förbättrad integration både på grundskolan och gymnasiet. Skriver insändarskribenten. På bilden Nyköpings gymnasium.

Foto: Carolin Ericson

Insändare2020-11-27 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Anders Erikssons artikel på Insändarsidan (den 19/11 2020).
Tack för din artikel om skolan i Nyköping. Det var en positiv nyhet att man arbetar för ett nytt system för önskat skolval i en gemensam antagningsprocess. En friskolekoncern har tagit ställning för att slopa kösystemet för att få ökad mångfald i klassrummet. Är några friskolor emot en förbättrad integration? 

Du skriver att ni arbetar med en resursstyrning, som skall skapa likvärdiga förutsättningar för alla skolor. 
Enligt statistik från Skolverket från 2019/20 har Nyköpings högstadium 1182 elever. 21,5 procent av dessa har utlandsfödda föräldrar. Den största friskolan Kunskapsskolan har 486 elever varav 4,9 procent har utlandsfödda föräldrar.
Nyköpings gymnasium Gripen har 1182 elever varav 37 procent har föräldrar med utländsk bakgrund. Nyköpings enskilda gymnasium har 511 elever varav 11 procent har föräldrar med utländsk bakgrund. Det är uppenbart att det behövs en förbättrad integration både på grundskolan och gymnasiet.

Detta är särskilt viktigt för att minska utanförskapet i så kallad problemområden som Brandkärr. Det är oerhört viktigt att barn med utlandsfödda föräldrar får möjlighet att integreras med svenska barn så tidigt som möjligt för att öva sig att prata svenska. Alla svenska barn borde pröva på att vara ”svenskalärare” till sina utrikesfödda skolkompisar. 

De två senaste morden i Nyköping är skräckexempel på vad som kan hända om ungdomar hamnar utanför samhället. Det är oerhört viktigt att alla ungdomar får känna gemenskap i skolan och att de får en ljus framtidstro.