Att stänga väntrumshallen var tråkigt med nödvändigt

Jenny Dahl, kommunikatör Sörmlandstrafiken, svarar en insändare om vänthallen i Nyköping som har stängts.

Jenny Dahl, kommunikatör Sörmlandstrafiken, svarar en insändare om vänthallen i Nyköping som har stängts.

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2021-12-18 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändaren "Stängd vänthall är respektlöst mot passagerarna" som publicerades den 15 december.

Hyreskontraktet som Region Sörmland och Sörmlandstrafiken hade gällande väntrumslokalen är avslutat för att vi inte kunde garantera säkerheten för varken väntande resenärer eller anställda. Region Sörmlands ansvar gällande den allmänna ordningen runt väntsalen i Nyköping faller inte inom vårt uppdrag som kollektivtrafikmyndighet. Vi har därför inte de resurser och medel som krävs för att garantera tryggheten för resenärer och anställda under rådande omständigheter. 

Beslutet att stänga vänthallen vid busstationen i Nyköping togs av Sörmlandstrafiken i samråd med Fastighetsservice (båda del av Region Sörmland) den 13 december 2020. Det var ett tråkigt men nödvändigt beslut när vi inte kunde garantera ordning eller allmänhetens säkerhet på grund av den mängd bråk och skadegörelse som skedde i och omkring väntsalen under en längre tid.