15-16-17-åringar betraktas som barn och får till exempel inte rösta, inte köpa alkohol, inte köpa cigg med mera. Men nu ska de lagligt få köra sina A-traktorer (och EPA) ännu fortare - förslaget är ökning från 30 till 45 km/timmen, gäller fortfarande i nedförsbacke och medvind). Har inte bestämmande politiker förstått att barn tänjer på gränser - i detta fall vet de (och alla inklusive polisen) att 30 km/timmen är en önskedröm, verkligheten är inte så. Politikerna tror att höjning av ålder samt lite teori ska räcka! Jag undrar i vilken naiv värld lever de i?
Visst är det bra när/om det blir lag på vinterdäck och säkerhetsbälte samt en person/sittplats - men det saknas en årlig besiktning som alla övriga bilar. Men tyvärr är det egentliga problemet fenomenet A-traktor (och EPA) i sig. Det vill säga dessa avarter till fordon som kom till (kanske?) under 40-talet för att bonden skulle kunna skaffa sig ett billigt dragfordon, borde förbjudas. Det finns en naturlig avvecklingsplan vilket är att nu säga stopp - och det om tre år. Då hinner dagens nyblivna förare både köra och utfasa sig och fordonet.
Jag med flera röstberättigade kan inte förstå politikernas inställning till detta än att det är röster! Både föräldrarna och de unga som idag kör fordonen ska ju bli myndiga och få rösta. Dessutom skulle ett förbud innebära krav på fungerande och kanske utbyggd lokaltrafik?
Att nu Trafikverket tagit fram statistik som säger att personskadorna minskat är ju bra - men det får inte min ställning att ändras. Jag är dessutom rädd att skadorna belastar hela försäkringskollektivet - det vill säga min och andras bilförsäkringar. Hoppas jag har fel - att dessa fordon har sin egen försäkring så att deras kollektiv står för sina skador?
Nej - hur många A-traktorförare och passagerare ska förolyckas i trafiken innan politikerna slutligen förstår att de hade otur i sina beslut - och att de äntligen måste ändra sig?