Bankservicen når ny bottennivå

Signaturen "Mats B" tycker att bankservicen har blivit usel.

Signaturen "Mats B" tycker att bankservicen har blivit usel.

Foto: Helena Landstedt/TT

Insändare2022-01-11 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SEB har numera endast öppet för tidsbokade möten på banken. Så onsdag 5 januari ringer jag till Nyköpingskontoret för att boka tid, helst samma dag eftersom jag har ett mycket enkelt ärende. Jag vill lösa in en bankgiroutbetalning som kommit i pappersform och sätta in beloppet på mitt konto i banken.

Efter åtskilliga signaler får jag svar. Det visar sig att jag kommit till bankkontoret i Eskilstuna. Kontoren samarbetar över helgerna och mitt samtal är vidarekopplat. En vänlig banktjänsteman försöker hjälpa till genom att få kontakt med kontoret i Nyköping. Det tar en bra stund innan han återkommer. Nej, kontoret i Nyköping har inga lediga tider i dag. Dagen efter är det trettondagen, en röd dag, och banken är stängd. Men sen, på fredag är det vardag igen. 

Men kontoret i Nyköping har inga lediga tider då heller. Inte förrän på tisdag, det vill säga om en knapp vecka, har de tid att lösa in min utbetalning och sätta in dem på mitt konto. Ett ärende som uppskattningsvis tar ett par, tre minuter i anspråk. Och visst, det går att lösa in utbetalningsavin på andra ställen såsom Ica eller Coop. Men jag ville ju sätta in pengarna på mitt konto, inte få en massa kontanter i plånboken.

Att bankkontoren numera endast är öppna efter tidsbokning framställs som en förbättring. Kunderna ska slippa köa. Det visar sig vara ett nyspråk som underskattar kundernas fattningsförmåga. I själva verket har bankservicen nått en ny bottennivå.