Svar på insändare om Östra infarten publicerade den 15 och 16 februari.
Nyköpings kommun och Trafikverket har höga ambitioner med trafikplats Påljungshage och omgivande vägnät, så även för gående och cyklister. För att gynna både framkomlighet och trafiksäkerhet för alla inblandade trafikslag har många avvägningar gjorts. När vi kan lösa upp infartsproblematiken på Östra Infarten blir det bättre flöden på andra gator och det kommer all trafik till godo.
Trafiksäkerheten förbättras för gående och cyklister när gång- och cykelpassagen över Stockholmsvägen flyttas från Ekensbergsrondellen till nya cirkulationsplatsen. Bilarna sänker farten in mot cirkulationen och fotgängare och cyklister kan lättare ta sig mot östra sidan av Gustavsbergsstigen och gång- och cykelvägen mot Påljungshage. Tunneln under Lennings väg rustas upp och får ny belysning, liksom hela gång- och cykelstråket. Det bidrar till att fler väljer dessa vägar och inte korsar trafiken.
Lösningen medför tyvärr en lite längre färdväg för gående och cyklister mellan Ekensberg och Gustavsberg, via tunneln under Lennings väg i höjd med busshållplats Pettersberg. En passage i plan (övergångsställe) skulle säkerhetsmässigt bli sämre för gående och cyklister på grund av platsens stora trafikflöden, höga hastigheter och dubbla körfält.
I projekteringen har flera tunnellösningar under Stockholmsvägen och Lennings väg prövats. Men de var mycket svåra att lösa utifrån både de tekniska förutsättningarna och trygghets- och tillgänglighetsaspekter som i sin tur skulle påverka trafiksäkerheten. Tunnellösningarna innebär dessutom så stora kostnader att de är svåra att försvara gentemot samhällsnyttan.
Ombyggnationen av Östra infarten är en förutsättning för god tillgänglighet och långsiktig tillväxt. Den är även kopplad till byggnation av Nyköpings resecentrum och Ostlänken genom Nyköping. Bedömningen är att detta är den bästa lösningen för så många som möjligt.