Igen, har en skola larmat om förhållanden (SN 24/10) och inget händer. Stressig miljö, elever som inte får det som de har rätt till eftersom lärarna och deras arbetstid inte räcker till.
Tyvärr är detta en av flera (många) skolor. Vi är duktigare och duktigare på att se vad elever behöver för stöd vilket betyder att olika kompetenser behövs för att tillgodose detta som elever har rätt till. I en klass med säg 25 elever, har troligen tre adhd/add, några med språksvårigheter, några med inlärningssvårigheter, några med koncentrationssvårigheter, några med dyslexi/dyskalkyli utöver detta kanske flera olika språk och några med normal/hög kunskapsnivå.
Hur ska en (1) lärare kunna tillgodose allt detta i sin undervisning? Vi är duktiga på prioritera i vårt arbete men det är mycket annat än bara undervisning att göra. 2019 var det cirka 34 procent som var undervisning enligt en undersökning av facket, då Lärarförbundet.
När ska huvudman inse att situationen är ohållbar. Märks inte det på den personalomsättning/flykt som är inom skrået? Att som skolchef säga ”good enough” duger inte om kommunen vill bli bästa skolan 2030. ”Good enough” är inte tillräckligt om våra elever ska få den utbildning de har rätt till. När kommer våra politiker inse allt detta och satsa på skolan? Det som gjorts hitintills är inte tillräckligt med tanke på målet.