I SN 18/7 kan man läsa rubriken ”Trots rabatt - här är nästan var tredje båtplats ledig”. Detta är fel - båtägarna har ingen rabatt. Sanningen är att före det senaste valet fanns en kreativ utgiftspost kallad ”anslag” på 600 000 kronor per år, som var en överföring till gästhamnen för att täcka dess förlust.
Vi ansåg att detta var oskäligt och stred mot kommunallagen. Vi tog upp saken med den dåvarande politiska ledningen men fick inget gehör. Däremot lovade opposition att de skulle rätta till missförhållandet om de kom till makten. Och så blev det, men det var ingen rabatt utan slopande av en oskälig båtskatt.
Men beläggningen är inte bara beroende av priserna. Det krävs en aktiv marknadsföring och välskötta hamnar för att öka beläggningen
I Östersviken finns en kö på 20-talet båtar, samtidigt som det finns 100 tomplatser. Båtarna passar helt enkelt inte in i platserna, så vi förslår att bommarna flyttas för att anpassa till dagens större båtar.
I samband med att ett nytt bokningssystem har införts så har man tappat bort kön av båtar, främst från andra kommuner. Vi har aktivt gått in för att söka upp dessa båtägare, vilket dock försvåras av att vi inte får tillgång till kundregistret av sekretesskäl.
En annan fråga som måste lösas är parkeringarna i hamnarna, som bara gäller för tre dygn. I Ramdalshamnen finns dessutom bara en parkeringsplats per tio båtplatser, sedan kajens uppläggnings- och parkeringsplats bebyggts. En ny parkeringsplats med 40 platser har tillskapats vid Jogersövägen. Trots att parkeringar i Oxelösund är avgiftsfria avser man att avgiftsbelägga denna parkeringsplats. Om kommunen vill öka beläggningen anser vi att man inte bör missgynna båtägarna på detta sätt.